Publisert: 06.03.2018 

Flytende rørbruer: Bølgebasseng i Sør-Korea kan gi verdifull kunnskap

Et nytt forskningssenter for flytende rørbruer er under etablering i Sør-Korea, og der er de nå i gang med å...

Et nytt forskningssenter for flytende rørbruer er under etablering i Sør-Korea, og der er de nå i gang med å bygge verdens nest største bølgebasseng.

Kjernekompetanse om hvordan rørbruer kan bygges og driftes vil være til stor nytte for Ferjefri E39-prosjektet, sier Mathias Egeland Eidem.

Eidem som er leder av delprosjektet Fordkryssing, forteller at koreanerne var svært interesserte i Ferjefri E39-prosjektet. Han har nylig presentert prosjektet på en internasjonal workshop arrangert i Busan av Korea Advanced Institute og Science and Technology (KAIST).

Det at de legger ned så store ressurser i å forske på rørbruteknologi og andre flytende konstruksjoner, er veldig verdifullt for oss

Mathias Egeland Eidem

Deltakerne ville gjerne høre om resultatene vi har kommet frem til så langt. De viste stor interesse for blant annet beregningsverktøyene vi benyttet i våre studier av rørbru og var i tillegg opptatt av hvilken instrumentering vi ønsket å ha på en mulig rørbru. Norge er jo kjent for å være i front når det gjelder utvikling av offshore-teknologi, og utvikling av betong for bruk offshore. I tillegg var de interessert i å høre om hvilke utfordringer vi har med klimalaster på konstruksjoner, utdyper han.

Forskningsprogram over syv år

KAIST har nylig etablert et eget forskningsprogram: «Smart Submerged Floating Tunnel Systems Research Center». Forskningsprogrammet vil gå over syv år. Senteret har knyttet til seg cirka 60 forskere. Per i dag finnes ingen konkrete planer for å bygge en rørbru i Sør-Korea.

Verdens nest største bølgebasseng

Verdens nest største bølgebasseng

De vil kunne gjennomføre bassengtester i et helt nytt bølgebasseng som er under bygging i Busan, og dette blir verdens nest største bølgebasseng når det er ferdig. Det blir 100 meter langt, 50 meter bredt og 15 meter dypt. I tillegg har det en «pit» hvor dybden går ned til 50 meter. Til sammenligning er det største anlegget vi har i Norge bare 10 meter dypt.

Det at de legger ned så store ressurser i å forske på rørbruteknologi og andre flytende konstruksjoner, er veldig verdifullt for oss. Det vil være nyttig for oss å utveksle erfaringer med dem, og å knytte til oss forskere som kan hjelpe oss med konkrete problemstillinger i Ferjefri E39-prosjektet, avslutter Eidem.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Les også