Publisert: 12.11.2017 

Nå kommer den nye sykkelruta på Frogner

Neste uke legges den røde asfalten til de lenge planlagte sykkelfeltene i Elisenbergveien, Eilert Sundts gate og Professor Dahls gate....

Neste uke legges den røde asfalten til de lenge planlagte sykkelfeltene i Elisenbergveien, Eilert Sundts gate og Professor Dahls gate.

Sykkelfeltene skulle egentlig stå klare i fjor høst, men ble utsatt i ett år – blant annet på bakgrunn av bydelens ønske om at tiltakene ble gjennomført samtidig med beboerparkering.

Frogner er blant bydelene i Oslo med høyest sykkelandel, på tross av at den også er blant bydelene som er dårligst tilrettelagt for sykling. Derfor er det mange som i dag sykler på fortauet. Med nye sykkeltraseer blir det mulig for enda flere å bevege seg i byen på sykkel, samtidig som fotgjengere i større grad får fortauene for seg selv, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg.

Sykkel fremfor biler

Klimaundersøkelsen som Oslo kommune gjennomførte i 2017 viser at et klart flertall av innbyggerne er enige i at framkommeligheten for syklende og gående bør prioriteres fremfor biler. Selv blant gruppen over 45 år er halvparten enige og kun en fjerdedel uenige. Ifølge en holdningsundersøkelse fra 2013 støtter 19 av 20 Oslo-borgere satsingen på sykkel. Dette inkluderer også personer som ikke sykler selv.

Ambisjonene er å skape en by som det er trygt for alle å sykle i. De nye sykkelfeltene bidrar til å binde Frogner sammen med resten av sykkelveinettet i byen. Det vet jeg veldig mange setter pris på. Allerede ser vi mange småbarnsforeldre tar de minste med på lastesykkel, eldre skaffer seg elsykler og trehjulssykler, og det er også stor interesse for varelevering med sykkel, sier Berg.

Ambisjonene er å skape en by som det er trygt for alle å sykle i. De nye sykkelfeltene bidrar til å binde Frogner sammen med resten av sykkelveinettet i byen. Det vet jeg veldig mange setter pris på. Allerede ser vi mange småbarnsforeldre tar de minste med på lastesykkel, eldre skaffer seg elsykler og trehjulssykler, og det er også stor interesse for varelevering med sykkel, sier Berg.

Ambisjonene er å skape en by som det er trygt for alle å sykle i. De nye sykkelfeltene bidrar til å binde Frogner sammen med resten av sykkelveinettet i byen. Det vet jeg veldig mange setter pris på. Allerede ser vi mange småbarnsforeldre tar de minste med på lastesykkel, eldre skaffer seg elsykler og trehjulssykler, og det er også stor interesse for varelevering med sykkel, sier Berg.

Arbeidet med å legge den røde asfalten starter i neste uke. Skilting og oppmerking av sykkelfeltene gjøres samtidig som beboerparkering innføres den 20. november. Sykkelfeltene på Frogner er blant de siste sykkelfeltene som kommer i år, og vinteren gjør det vanskelig å asfaltere samt merke opp.

Arbeidet med å legge den røde asfalten starter i neste uke. Skilting og oppmerking av sykkelfeltene gjøres samtidig som beboerparkering innføres den 20. november. Sykkelfeltene på Frogner er blant de siste sykkelfeltene som kommer i år, og vinteren gjør det vanskelig å asfaltere samt merke opp.

Beboerparkeringssonen omfatter hele bydel Frogner, unntatt Bygdøy, og innføres 20. november. Denne vil bedre tilgangen på tilgjengelig gateparkering for bydelens beboere.

Det nye sykkelveinettet

Bystyret vedtok i april 2015 Sykkelstrategi 2015-2025. Et sentralt tiltak i strategien var å utvikle et mer finmasket og tilgjengelig sykkelveinett for Oslo. Bymiljøetaten i nært samarbeid med blant annet Statens vegvesen har derfor laget en plan for et nytt sykkelveinett for Oslo.

Det har vært bred involvering i dette arbeidet, blant annet av bydelene, og et utkast til plan var høst 2015 på høring. Bydel Frogner har behandlet planen administrativt og politisk, og stiller seg positive til planforslaget.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur