Foto: Göran Fält
Publisert: 01.03.2021 

Hitachi Rail digitaliserer 140 km jernbanelinje som forbinder Sverige og Norge i nord

Hitachi Rail skal sammen med det svenske Trafikverket oppgradere den første linjen i det svenske jernbanenettet til ERTMS. Det nasjonale oppgraderingsprogrammet starter med Malmbanen, som går fra den norsk-svenske grensen til Luleå havn. Kontrakten innebærer leveranse av Hitachis ERTMS Level 2-mark system på den 140 km lange linjen mellom Gällivare og Boden.

Hitachi Rail skal samarbeide med det svenske Trafikverket på oppgraderingen av signalanlegget til ERTMS Level 2 på den viktige «Malmbanan». Samarbeidet er en del av det svenske programmet for digitalisering av det svensk jernbane-nettet.

Kontrakten bekrefter Hitachi Rails muligheter til å bistå kundene i arbeidet med å bli ledende innen digitalisering, støtte bærekraftige initiativ og ligge i forkant av innovativ jernbane-teknologi. Innenfor rammene av kontrakten skal Hitcahi Rail levere ERTMS Level 2 base line 3.6 system til den 140 km lange strekningen, herunder 14 stasjoner.

Hitachi Rail startet samarbeidet med Trafikverket allerede 2008 med oppgradering av Haparanda-banan med ERTMS-teknologi, som et pilotprosjekt.

– Vi er stolt av at Trafikverket igjen gir Hitachi Rail tillit og at vi kan bidra i moderniseringen av denne viktige strekningen nord i Sverige. Hitachi Rail vil også kunne bistå i de kommende initiativene for å oppgradere resten av jernbanenettet i Sverige innen 2030, primært ScanMed Øst og ScanMed Vest, sier Eric Morand, nordisk sjef for Hitachi Rail.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur