Foto: Bane NOR
Publisert: 11.03.2022 

Små forandringer gjør hverdagen enklere

Bane NOR har de siste årene forbedret skilt og skjermer på togstasjonene. Det har gjort reisen enklere, sier passasjerene i en ny undersøkelse.

Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundetilfredshetsundersøkelse som viser hva du synes om informasjonen du får både når alt går som det skal og når det er buss for tog. I 2018 var 82% av passasjerene fornøyd med informasjonen de fikk når de skulle ta tog. Etter at Bane NOR har tatt flere enkle grep som til sammen gjør en stor forskjell, var 88% av passasjerene fornøyd i 2021. Høsten 2020 svarte 46% at de var svært eller ganske fornøyd med informasjonen på skjermene når det var avvik. Etter noen enkle grep fra Bane NOR, svarte 77% det samme i 2021-undersøkelsen.

Enkle grep gjør en stor forskjell

Bane NORs Kunde- og trafikkinformasjon jobber hver dag for å gjøre det lettere for folk å finne ut når og hvilken plattform toget går fra. På skjermene på togstasjonene er for eksempel skriften nå i hovedsak hvit, ikke gul. Det gjør det lettere å lese, og gjør at Bane NOR kan merke i gult det som er annerledes enn vanlig. Da er det enda lettere å oppdage at Hakadal-toget som vanligvis går fra spor 16, går fra spor 15 i dag eller at toget til jobb er fire minutter forsinket.

Forandringene har blitt gjort etter å ha fått innspill fra spørreundersøkelser på stasjoner og fra togselskapene, kundesentrene til Bane NOR og Entur.

– Alle skal få riktig, lik, rask og nyttig informasjon, sier Victor Hansen, leder for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR,– da kan de få gode reiseopplevelser og velge å reise med tog oftere.

Dette har blitt bedre:

  • Nytt oppsett og forandret farger på informasjonsskjermene
  • Tog som går og tog som er innstilt står hver for seg på skjermen
  • Busstider og holdeplass står på utvalgte skjermer når det er buss for tog
  • Faste busstopp til buss for tog med merking hele året
  • Bedre skilting til holdeplassen når det er buss for tog
  • Flere stasjoner har fått skjermer og merking som viser hvor du skal vente om du har med barnevogn eller kommer i rullestol

I tillegg har Bane NOR NÅ-appen:

  • Med NÅ-appen får du skjermen fra stasjonen på telefonen din
  • NÅ-appen viser deg hvor toget ditt er akkurat nå og nøyaktig når det kommer fram
  • Lett å se hvor det er plass til rullestol og barnevogn
  • Informasjon om hvor det er flest sitteplasser på toget som kommer
  • Informasjonen på skjermene kan du nå få som talemelding i NÅ-appen

Dette kommer snart:

  • Nytt høyttaleranlegg på Oslo S med bedre lyd og kvalitet på annonseringene
  • SIRI-TJENESTE: lik informasjon i alle kanaler uavhengig av togselskap
  • Nye skjermer og faste bussplasser ved Asker stasjon
  • Nye skjermer og nytt høyttaleranlegg på flere stasjoner på Røros-, Dovre- og Nordlandsbanen
  • Flere stasjoner får egen skjerm som viser busstider når det er buss for tog
  • Gamle skjermer blir byttet ut med nye med bedre bildekvalitet så det blir lettere å lese
  • Enda flere stasjoner blir merket så du kan finne din vogn lett
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur