Trafikanter i Stavanger-området har lenge ønsket muligheter for å holde Byfjord- og Mastrafjordtunnelen åpne ved trafikkulykker, ettersom det er tre felt i hvert av tunnelløpene. Den muligheten kommer nå, med kjørefeltsignal fjernstyrt fra Vegtrafikksentralen (VTS).
Etterlengtet prosjekt blir virkelighet
– Dette har vært ønsket av folk lenge, og vi har over tid jobbet for å få det til. Nå er finansieringen på plass, og da starter vi på den fysiske jobben, sier prosjektleder Bjørn Bollestad i Statens vegvesen.
Det etterlengtede prosjektet på de to undersjøiske tunnelene nord for Stavanger øker trafikksikkerheten og sikrer bedre flyt ved hendelser og havari. Nå kan to kjørefelt holdes åpne, mens bare ett stenges.
Mindre kø i viktige tunneler
Forhåpentligvis vil dette bidra til bedre trafikkflyt og mindre køer i de to tunnelene som er viktig ikke bare for lokaltrafikken inn og ut på nordsiden av Stavanger, men også for langtransport.
Byfjordtunnelen trafikkeres i gjennomsnitt av 11 313 kjøretøy per døgn, hvorav 1696 er tungtrafikk.
Mastrafjordtunnelen har en gjennomsnittlig trafikk mengde på 9 456. Av dette er 1 607 lange kjøretøy.
Slik påvirker arbeidet trafikantene
Prosjektet starter i uke 25, i midten av juni, og skal etter planen være ferdig i slutten av desember.
Arbeidet vil foregå som nattarbeid mellom klokken 22.00 og 06.00, og det vil bli kolonnekjøring i periodene arbeidet pågår (i én tunnel om gangen).
I tillegg til at det monteres kjørefeltsignal, skal enkelte skilt i tunnelen skiftes ut. Arbeidet utføres av Kraftmontasje AS på oppdrag fra Statens vegvesen.
For å redusere ulempene for trafikantene mest mulig, blir det innført skiftordning. Det vil derfor være netter uten arbeid når entreprenøren er på fri.
– Vi ber trafikantene vise hensyn og følge skilting og anvisninger fra mannskap på stedet. Trafikksikkerheten er viktig også for de som jobber på vegen, for å gjøre det bedre for trafikantene på sikt, avslutter Bollestad.