Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
Publisert: 25.06.2025 

Dette er planene for ny riksvei 4 fra Oslo til Gjøvik

I to runder har Statens vegvesen bygd 27 kilometer ny og utbedret riksvei 4 fra Roa til Lygna. Nå skal Vegvesenet vurdere veien videre for riksvei 4 mellom Gjøvik og Oslo.

Onsdag 2. juli klipper statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet snoren for den siste delstrekningen på riksvei 4 på Hadeland. På ett år og fire måneder har Statens vegvesen og Anlegg øst bygd og utbedret fem kilometer riksvei 4 over Lygna.

Det er også bygd halvannen kilometer ny lokalvei, 1,6 kilometer gang- og sykkelvei, nytt kryss ved Lygna og bru for fotgjengere, syklister og skiløpere over riksveien. Jobben har Anlegg Øst Entreprenør AS gjort til avtalt tid og avtalt pris.

– Det er vi veldig godt fornøyd med, sier prosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland.

Videre skal Vegvesenet rehabilitere Røstetunnel frem mot 2030. Samtidig gir Karlsen stafettpinnen for riksvei 4 videre til Nils Brandt. Han er prosjektleder for planprosjekter i Akershus og Buskerud. Nå skal han lede arbeidet med å planlegge fellesstrekningen på riksvei 4/ E16, fra Roa og ned til Gardermo-krysset på Grua.

Mot Gardermoen og Oslo

Prosjektet er inne på listen over prioriterte veiprosjektet som Vegvesenet la frem 19. mai. Planen er å bygge et nytt løp i Røstetunnelen etter 2031, slik at motorveien med fire felter fra Jaren til Roa fortsetter videre sørover fire kilometer til Grua. Ambisjonen er at Lunner kommune får reguleringsplanen til vedtak om dette i 2028.

– Det er stor trafikk på to-felts veien mellom Roa og Grua. Det har vært noen alvorlige trafikkulykker på strekningen, samtidig kan køene kan være lange særlig på utfartsdager, sier Brandt.

Krevende i sør

Vegvesenet skal også vurdere hva som er den beste løsningen for riksvei 4 nord og sør for den den nye veien på Hadeland.

Gjennom Nittedal har det vært store fremkommelighetsproblemer i flere tiår. Samtidig har det vært krevende å finne en løsning på trafikkproblemene på riksvei 4 innenfor Oslos grenser.

Næringstransporten på riksvei 4 har tidvis store problemer med å få frem varene til Oslo Havn og Terminalen på Alnabru. Samtidig ønsker Oslo kommune å redusere trafikkmengdene på Trondheimsveien gjennom Groruddalen.

Mulighetsstudie for riksvei 4

Det er gjennomført flere utredninger for riksvei 4. Vegvesenet skal nå se på flere løsninger for trafikkavviklingen i en mulighetsstudie for riksvei 4 helt fra Sinsen til Gjøvik.

– Målet er å konkretisere og anbefale et realistisk konsept som tar hensyn til nullvekstmål, ønsket byutvikling i Oslo og løser fremkommelighetsutfordringene gjennom Nittedal og videre sørover på riksvei 4, sier Ole Seegaard.

Han leder arbeidet med å finne de overordnede løsningene for riksvei 4. Vegvesenet vil også samarbeide med berørte kommuner og fylkeskommuner langs riksvei 4.

– Vi må være forberedt på å håndtere krevende målkonflikter og sprikende interesser, sier Seegaard.

Parkerer ny vei langs Gjøvikbanen

Mot nord har Vegvesenet parkert forslaget om å bygge ny vei langs Gjøvikbanen gjennom skogen vest for Einavatnet.

– Det blir feil å bygge ny veg langs jernbanen, og i hvert fall nå når veien over Lygna er utbedret, sier Seegaard.

Han legger også vekt på at nesten halvparten av riksveitrafikken langs Einavatnet er lokal og ikke gjennomfartstrafikk.

Den beste løsningen for fremtiden er å utbedre veien der vi kan, og kun bygge nytt på kortere strekninger der vi må, sier Seegaard.

Arbeidet med mulighetsstudien vil starte i løpet av høsten og fullføres i løpet av 2026. Det er en ambisjon om at beslutning med hensyn til videre planlegging skal kunne tas i løpet av 2026 på grunnlag av utredningen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur