Mandag 25. august klokken 19.00 starter Statens vegvesen arbeidet med å reparere asfaltskadene på Hålogalandsbrua. Det blir kun ett kjørefelt over hele bruen, og trafikantene må beregne at det blir ventetid.
Mens det pågår arbeid på bruen vil trafikken følge ledebil, og utenom arbeidstid blir bruen lysregulert. Det blir nedsatt fart til 50 kilometer i timen gjennom arbeidsområdet.
– Vi skjønner at trafikkreguleringen blir belastende for de som bor i Narvik og for gjennomgangstrafikken, men alternativet var å stenge bruen helt. Da ville vi ha kunnet gjennomført arbeidet raskere, men det ville fått større konsekvenser for trafikantene, sier prosjektleder Per Kåre Olsen i Statens vegvesen.
Gang- og sykkelfeltet vil være åpent mens arbeidet på bruen pågår, men kan bli stengt i kortere perioder.
Statens vegvesen forventer at arbeidet på bruen vil ta omlag tre uker. Dersom det blir regn eller mye vind, kan arbeidet bli forsinket.
Må reparere asfalt
Asfalten på bruen må repareres på flere områder, og det er mer enn ordinær asfaltering som må til.
– Vi må helt ned på bart stål, og legge flere lag. Det er snakk om primer, membran, bindelag og slitelag av asfalt. Vi kommer til å montere arbeidstelt på bruen der vi jobber med membranen for å holde det helt tørt, sier prosjektlederen.
Det er Narvik-entreprenøren Visinor med underentreprenører som skal utføre asfaltreparasjonen som starter neste uke.
Problemer med at asfalten løsner
Bakgrunnen for den omfattende reparasjonen er problemene på bruen de siste årene. Asfalten løsner og krøller seg ut mot hvitstripen, og sprekker opp.
I kjørebanen mellom de to brutårnene ligger det en solid stålkasse. Her har asfalten løsnet fra underlaget flere steder, noe som er svært uvanlig.
Statens vegvesen oppdaget uregelmessigheter i asfalten allerede i 2022, og har fulgt utviklingen nøye. Underveis er det gjort vedlikeholdstiltak der problemet har påvirket fremkommeligheten.
– Vi kommer også til å ta prøver av de feltene som vi reparerte sist sommer, for å se hvordan dette har utviklet seg, sier Olsen.
Større arbeid i vente
Statens vegvesen har sett at asfalten forverrer seg i løpet av sommersesongene, særlig når det er varmt.
Vegvesenet jobber fremdeles med å analysere funnene og planlegge hva som må gjøres for å få bukt med asfaltproblemene på lengre sikt. De er forberedt på at det må gjennomføres et enda større arbeid på bruen, mest sannsynlig i 2026 eller 2027, for å få ei varig løsning på problemene.
Hålogalandsbrua er ei 1533 meter lang hengebru. Bruen ble åpnet i desember 2018. Statens vegvesen har en pågående reklamasjonssak mot hovedentreprenøren SRBG i forbindelse med asfaltproblemene.
Ta hensyn til arbeiderne
De som skal jobbe på bruen har en utfordrende jobb få meter fra trafikkstrømmen.
– Vi ber sjåførene om å kjøre varsomt og ta hensyn til de som jobber på bruen, slik at vi unngår ulykker, sier prosjektleder Per Kåre Olsen i Statens vegvesen.
Lysregulering på Rombaksbrua
Det er ikke fritt frem på Rombaksbrua på gamle E6 heller. Denne bruen er lysregulert inntil videre for å begrense belastningen på grunn av en skade på et hengelager.