– Det er et skrikende behov for modernisering av dagens jernbane. Det nye digitale signalsystemet, ERTMS, som vi i Siemens ruller ut på oppdrag for Bane NOR, er et viktig førsteskritt i modernisering av jernbanen. I dag er hele signalanlegget et lappeteppe, med utgått teknologi som det er vanskelig å få deler til, sier leder for Siemens Mobility i Norge, Birger Steffensen.
En mer effektiv og punktlig jernbane er avhengig av digitalisering og ny teknologi. ERTMS, European Rail Traffic Management System, spiller en viktig rolle i arbeidet for å nå dette målet. I stedet for mange ulike type signalsystemer langs hele jernbanen, vil nå hele signalsystemet digitaliseres og kunne styres fra en felles datasentral. Herfra kan jernbanen i hele Norge styres. Samtidig oppgraderes systemer for trafikkstyring og ombordutrustningen i togene. Samlet gir dette en hel-digitalisert jernbane. Man unngår da fysiske signaler ute i sporet. I stedet er alt integrert på en skjerm hos togfører. Gjøvikbanen er første linje med nytt signalsystem, neste stopp: Vestfoldbanen.
Sensorer
– Det er helt sentralt å jobbe med digital utvikling for å effektivisere jernbanen. Digitale løsninger gir muligheten for å få tilstandsrapporter og annen informasjon inn i sentrale databaser. Dataanalyser gir bedre mulighet for prediktivt vedlikehold. Når vi installerer ERTMS vil alle sporveksler og drivmaskiner bli standardisert, slik at man kan ha full kontroll på tilstanden. Et annet eksempel er at sensorer i togene kan overvåke infrastrukturen det kjøres over, og gi bedre kontroll på hvor man trenger å gjøre vedlikehold. Og vice versa: sensorer i infrastrukturen vil kunne måle tilstanden på togsettene. Gode prediksjonsmodeller vil gjøre at man slipper å få stans på grunn av manglende vedlikehold, sier Steffensen.
– Vil KI spille en rolle i denne teknologien?
– En digital jernbane vil også åpne opp for å utnytte nye teknologier som kunstig intelligens. For eksempel vil KI effektivisere analysearbeidet av overvåkningen infrastrukturen, som igjen skal gi bedre punktlighet og mer jernbane for pengene, sier Steffensen.
ERTMS skal rulles ut de kommende årene, og det er først når dette er på plass man kan se for seg en automatisering av jernbanen, der togoperatørene blir erstattet av selvkjørende teknologi.
– Uten ERTMS er det ikke mulig med automatisk togdrift. Med ERTMS ligger det til rette for å få det til i fremtiden. Men det er lenge før togoperatørene eventuelt blir overflødige, sier Steffensen.
30 milliarder
De mer enn 30 milliarder kronene som legges inn i utrullingen av ERTMS blir et viktig løft for punktligheten til norsk jernbane. Men likevel ligger Norge langt bak endel europeiske land, for eksempel foregangslandet Sveits, som legger store summer inn i jernbanen sin.
– Norge har sammensatte utfordringer med jernbanen. Det går på kombinasjonen av at den fysiske infrastrukturen har blitt forsømt, at man har økt togtrafikken og fått mer tog på det eksisterende linjesystemet og at man ikke har investert nok inn i digitaliseringen. Men: det vi gjør nå bidrar til at vi ligger i front.
– Hvor realistisk er høyhastighetstog?
– Vi i Siemens bygger høyhastighetslinjer i Egypt, og selve teknologien er ikke så avansert. Utfordringen i Norge er geografien, fordi høyhastighetstog krever rette strekninger. Investeringen er en politisk diskusjon, og det er nok ikke kost-nytte i en slik investering. Jeg mener det er en riktig prioritering, slik Regjeringen og Bane NOR gjør, å ta vare på den infrastrukturen vi allerede har, sier Steffensen.
Begrensninger
Torfinn Håverstad, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), har forventninger til at fornying og ny teknologi skal gi en mer attraktiv, konkurransedyktig og stabil jernbane. I dag legger manglende kapasitet i infrastrukturen begrensninger for veksten, både på grunn av vansker med å skaffe reservedeler og utfordringer med å sikre kompetanse for fremtiden.
Torfinn Håverstad. Foto: Norsk Jernbaneforbund (NJF),
– Teknologien er sårbar, og vi opplever feil som kunne vært unngått med moderne systemer. Vi har store forventninger til ERTMS og håper det vil føre til en mer stabil jernbane. Når signalsystem og kommunikasjon flyttes inn i togene, vil det gi mindre utstyr i og langs sporene og redusere risiko for feil. Det vil forenkle sømløse reiser og gi bedre opplevelser for passasjerene, sier Håverstad.
Kollektivtrafikken er sentral i det grønne skiftet, påpeker han. Økte satsinger må til for å sikre fremkommelighet og for å spare miljøet.
– Norge er et lite jernbaneland med et enormt vedlikeholdsetterslep. Det vil kreve flere titalls milliarder for å få infrastrukturen på skinner igjen, og over 100 milliarder i fornyelsesbehov totalt sett. Over 90 prosent av skinnegangen er enkeltspor. Vi er for utbygging av jernbanenettet, men mener høyhastighetstog først kan bli aktuelt når dagens jernbane fungerer optimalt. Høyhastighetstog krever enorme investeringer, sier Håverstad.
Den forventede befolkningsveksten i byområdene vil føre til økt trafikkvekst. For å møte denne utfordringen mener NJF at det må utarbeides en nasjonal kollektivtransportstrategi.