Evalueringen omhandler Nye Veiers håndtering av prosjektet frem til inngåelse av sluttavtalen med den tidligere totalentreprenøren Acciona Construcción S.A i 2023. Evalueringen retter seg mot interne prosesser i Nye Veier, og danner grunnlaget for videre utvikling og forbedringsarbeid i selskapet.
– Prosjektet har ikke levert som forventet. Forsinkelser og uforutsigbarhet har skapt frustrasjon for trafikanter, naboer og berørte kommuner. Vi beklager på det sterkeste, og tar fullt ansvar for feilene som har skjedd. Evalueringen gir et tydelig bilde av hva som har gått galt – og hva vi må forbedre. Nå handler det om å ta lærdom, forbedre oss og sikre at vi ferdigstiller strekningen på en trygg og effektiv måte, sier administrerende direktør Anette Aanesland.
Hovedfunn fra evalueringen:
Evalueringen peker på noen direkte utløsende årsaker til problemene i prosjektet:
- Feil kontraktstrategi: Valg av Best Value Procurement, kombinert med byggherrens makspris i et prosjekt med lav modenhet.
- Byggherrens makspris ble fastsatt for lavt.
- Uklar risikofordeling og manglende avklaringer: Gjennomføringsavtalen fra 2020 inneholdt uklarheter om risikofordeling, det manglet avklaringer rundt regulering og entreprenøren kuttet pris kort tid før avtaleinngåelse.
Evalueringen peker også på svakheter ved selskapets eierstyringsfunksjon, eksempelvis ved at de interne systemene for kontroll, estimering og risikovurdering ikke var tilstrekkelige.
Tiltak og forbedringer
Nye Veier har gjennomført flere organisatoriske og prosessuelle endringer siden 2020, hvor mange av anbefalingene i evalueringen allerede er implementert.
– Forbedringsarbeidet har høy prioritet i selskapet. Vi ser positive effekter av tiltakene som allerede er gjennomført, samtidig som vi jobber videre med ytterligere forbedringer, sier Aanesland.
Rapport: Evaluering E6 Ranheim–Værnes