Isdannelse og frostsprenging var årsaken til steinskredet på E6 i Rosten i Gudbrandsdalen i slutten av mars i år.
Nå er Statens vegvesen i gang med å sikre skredstedet med isnett. Under dette arbeidet er det bestemt at en steinblokk på rundt åtte kubikkmeter skal tas ned.
Blokken utgjør ingen umiddelbar fare, men kan bli ustabil ved frost og nedbør.
– For å være på den sikre siden tar vi den ned nå, før kuldegradene melder seg, sier seksjonssjef Marthe Tøsse Løvseth i Statens vegvesen.
Sprenges og fjernes – E6 stengt i ett døgn
Arbeidet med å ta ned steinblokken starter tirsdag 30. september klokken 06 og er beregnet å ta opptil 24 timer. Steinblokken tas ned på E6 før den sprenges. For å hindre at E6 blir skadet under dette arbeidet, blir vegen dekket med et tykt lag sand og grus, som blir fjernet igjen når sprengsteinen er kjørt bort.
– Mens veien er stengt, benytter vi anledningen til i tillegg å sikre et lite fjellparti med bolter, sier Løvseth.
På oppdrag for Statens vegvesen utføres arbeidet av Stian Brenden Maskinservice i samarbeid med sin underentreprenør RG Fjellsikring.
Omkjøringsruter mens E6 er stengt
Mens E6 i Rosten er stengt, gjelder følgende omkjøringsruter:
- Oslo – Trondheim: E6 Kolomoen–riksvei 3/25 Elverum–riksvei 3 Østerdalen–E6 Ulsberg.
- Fra nord-vest mot Trondheim: E39 til E136 Åndalsnes–E136 Lesja–E6 Dombås.
- Fra nord-vest mot Oslo: E39 til riksvei 15 Stryn–riksvei 15 Strynefjellet–E6 Otta.
Maks lengde på modulvogntog med sporingskrav 1 og 2 er 24 meter gjennom Stryn på riksvei 15.
Videre sikring i Rosten
I tillegg til isnett, planlegger Statens vegvesen å sette opp fanggjerde i området. På grunn av vanskelig tilgjengelig terreng og behov for grundigere undersøkelser etter at løvet har falt, vil fanggjerdet bli montert neste år.