Med krevende grunnforhold, høye miljøambisjoner og teknisk komplekse løsninger, er prosjektet både et ingeniørmessig og organisatorisk puslespill der godt samarbeid og lokal tilpasning står i sentrum.
– Hommelvikbrua er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt. Bakgrunnen for dette er at Nye Veier og totalentreprenør Acciona i 2023 ble enige om å avslutte kontrakten med arbeidet på ny E6 mellom Ranheim og Værnes. Ferdigstillelse av den påbegynte bruen er viktig for å forberede for neste utbyggingsfase, hvor vi må legge trafikken over i nytt, sørgående løp for å få bygd ferdig ny E6 gjennom Hommelvik. Bruen ble derfor satt ut som egen entreprise, og vi er glade for at en erfaren brubygger som Contur vant kontrakten med å gjøre ferdige denne viktige konstruksjonen, sier Idar Lillebo, seniorrådgiver i Nye Veier.
Tre lanseringsetapper
Han forteller at anleggsarbeidene startet opp etter en samhandlingsperiode høsten 2024.
Foto: Tor Kleiven/Contur AS
– Høsten 2024 ble brukt til forberedelser for å kunne skyve ut, eller lansere, første del av stålbjelkene på søylefundamentene. Første lansering av stålbjelkene startet i januar 2025 og stålbjelkene nådde da den nærmeste søylen. Vinter 2025 er videre brukt til å sveise sammen ytterligere bjelker slik at de blir en fast del av de øvrige stålbjelkene. Skyv nummer 2 ble nylig gjennomført i uke 17. Totalt er det tre lanseringsetapper, siste etapper er planlagt etter sommerferien 2025. Når alle bjelkene er på plass på søylene, kan vi starte med støpningen av betongdekket med bruk av forskalingsvogn. Betongdekket består av totalt 13 støpe-etapper.
Parallelt med sammensveising av stålbjelker arbeides det med resterende underbygning av bru, landkar i akse 1 og søyle i akse 2.
– Disse aksene er plassert i et utfordrende terreng med kompliserte grunnforhold. Før betongarbeid kunne starte er det gjennomført terrengavlastning før etablering av spuntvegg. Det er også gjennomført sprengningsarbeid for å etablere byggegropene for akse 1 og 2. Betongarbeid er nå igangsatt med planlagt første støp uke 19, sier han.
Fornøyd med gjennomføring av krevende prosjekt
Lillebo forteller at Nye Veier er svært tilfreds med gjennomføringen så langt.
– Prosjektet har, som nær alle prosjekter, støtt på noen utfordringer knyttet til grunnforhold, samt at man har overtatt og videreført et delvis påbegynt prosjektet. Men på lag med alle involverte parter er utfordringene løst på en meget tilfredsstillende måte. Samarbeidet med Contur og Rambøll har gått veldig bra og vi er godt fornøyde med måten prosjektet er håndtert på så langt.
– Det er alltid vanskelig å overta noe som andre har påbegynt, men Contur og Rambøll med bistand fra dyktige, lokale underentreprenører har løst disse utfordringene på en betryggende måte. Vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid om dette krevende prosjektet, sier Lillebo.
Kompleks historikk
Eirin Husdal, prosjekteringsleder i Rambøll, forteller om et komplekst og spennende prosjekt.
Foto: Tor Kleiven/Contur AS
– Hommelvikbrua ligger i et område med komplekse og tverrfaglige utfordringer, noe som har gjort prosjektet spesielt spennende. I tidligere fase var vi en del av et Design Joint Venture (DJV) med Acciona Engineering som rådgiver i totalentreprisen, nå er vi rådgiver på alle fag direkte for Nye Veier. På grunn av tidligere arbeidsfordeling i prosjektet er Acciona fortsatt underleverandør på prosjektering av selve brua.
– Prosjektet har en kompleks historikk der det har vært anleggsvirksomhet og prosjektering i flere faser med ulik organisering. Det er også et veldig stort prosjekt med mye dokumentasjon, og bare det å ha oversikt er en stor utfordring i seg selv. Det kreves derfor detaljert dokumentasjon og oppfølging. Det er viktig å ha oversikt over bakgrunnen for tidligere beslutninger, endringer og oppdateringer, slik at vi kan ta informerte avgjørelser og unngå feil som kan forsinke prosjektet, sier hun.
Tilrettelegger for fiske- og ålevandring
Husdal peker på krevende grunnforhold og høye miljøambisjoner i det vernede vassdraget.
– I området over akse 1 og 2, Nesbakken, har vi prosjektert en større nedplanering for å ivareta stabilitetskrav på grunn av forekomst av kvikkleire. Samtidig går bruen over elven Homla, som er et vernet vassdrag, noe som har krevd miljømessige hensyn i alle faser av prosjektet.
– Et av flere interessante aspekt ved dette prosjektet er utforming av en meandrerende, eller sakteflytende, bekk som legger til rette for både fiske- og ålevandring innenfor et begrenset område. Vi prosjekterer også det som blir Norges høyeste jordarmerte mur med en høyde på 30 meter og grønn vegetasjon på fronten. I tillegg har vi jobbet med alle detaljeringsnivåer i prosjektet, fra overordnede prosesser som veglinjeplassering til små detaljer som overflatesteiner på ålerampe.
– Dette er et spennende og krevende prosjekt hvor vi har fått brukt mange deler av kompetansen vår. Det tette samarbeidet, fleksibiliteten og proaktiviteten i dette komplekse prosjektet har vært, og er, nøkkelen til suksess, sier Husdal.
Krevende arbeidsforhold for entreprenør
Gylve Fiskum, prosjektleder i Contur, forteller at selskapet er hovedentreprenør og har ansvaret for alle arbeider på prosjektet.
– Alt av betongarbeider utføres i egenregi, mens øvrige arbeider håndteres av våre underentreprenører. Så langt er det utført nedplanering av omtrent 40 000 kubikkmeter masse i forbindelse med områdestabilisering, spunting, samt grunnarbeider for søyler og landkar. I tillegg er det meste av stålarbeidene gjennomført og betongarbeidene er godt i gang. En del av disse arbeidene ble påbegynt av tidligere entreprenør, som avsluttet sitt engasjement omtrent halvveis i prosjektet.
Han peker på flere utfordringer i prosjektet, blant annet kvikkleire og behov for ekstra sikring.
– Vi har hatt enkelte utfordringer knyttet til kvikkleire og vannhåndtering i forbindelse med masseforflytning. I tillegg har dårlig fjellkvalitet og behov for injeksjon og sikring ført til ekstra arbeid og tidsbruk. Disse forholdene har krevd tett oppfølging i samarbeid med byggherre og geoteknisk rådgiver for å sikre en trygg og forsvarlig gjennomføring, særlig med tanke på tidvis krevende og skiftende vær- og grunnforhold.
– To av tre etapper med lansering av brubjelker er gjennomført. Sveising og overflatebehandling av de siste 50 meterne av brubjelkene pågår nå, og dette arbeidet forventes ferdigstilt før sommerferien. Arbeidet med gjenstående landkar og søyle er igangsatt, og ferdigstillelse forventes i juli/august. Den siste lanseringen er planlagt gjennomført i begynnelsen av august, avslutter Fiskum.
Prosjektet gjennomføres som en utførelsesentreprise, der Nye Veier AS er oppdragsgiver. I juni 2024 fikk Contur AS oppdraget med å ferdigstille den påbegynte Hommelvikbrua sørgående på strekningen E6 Trondheim–Værnes. Prosjektet har en kontraktsverdi på rundt 180 millioner NOK eksklusive mva. Hommelvikbrua sørgående blir bygget som stålplatebærer i samvirke med betongdekke med to kjørefelt med en lengde på 228 meter fordelt på fire spenn. Det brukes 900 tonn stål og 3700 kubikkmeter betong i prosjektet som skal stå ferdig i første halvdel av 2026.
Denne saken ble først publisert i magasinet Samferdsel & Infrastruktur, juni 2025.