I forbindelse med detaljprosjektering av hovedentreprise for prosjektet mellom Sandvika og Sagelva, har det kommet frem at det vil være behov for mere areal enn det som er allerede er regulert for prosjektet. Dette skyldes endrede sikkerhetskrav for både vegbygging, skredsikring og geotekniske tiltak. Det er inngått avtale om grunnavståelse med alle grunneire som blir direkte berørt av tiltaket. I forkant av at dispensasjonssøknad sendes til henholdsvis Bodø og Fauske kommune, sendes den ut på høring til alle berørte parter først.
Bakgrunn
Statens Vegvesen og Bane NOR arbeider med prosjektet riksvei 80 Sandvika–Sagelva. Dette er en ulykkesutsatt strekning og en av de vegteknisk dårligste på riksvei 80. Det skal i stor grad bygges etter reguleringsplanen fra 2009 med 80-sone, utbedret veglinje og trygge kryssinger over vei og bane. Det investeres også mye i skredsikring av strekningen. Første fase av prosjektet er utført med skredsikring i Ytterkleiva i Fauske kommune, riving av hytter, påbegynte stabiliseringstiltak langs jernbanen og skogrydding av regulert område.
Prosjektets hovedentreprise ble lyst ut 7. mai 2025. Planlagt anleggsstart er årsskiftet 2025/2026 og omfatter hele veistrekningen på nesten 5 kilometer.