Toget er en miljøvennlig transportform. Bygging og vedlikehold av jernbanen derimot, setter fortsatt klimafotavtrykk. Her skal Bane NOR nå, med tre pilotprosjekt, undersøke nye metoder og teknologier for å redusere disse klimafotavtrykkene. På sikt er målet å få helt utslippsfrie anleggsplasser.
– Prosjektene tester løsninger som skal bidra til reduksjon av direkte utslipp på anleggsplasser. Dette er både vi og myndighetene opptatt av, sier Dereje T. Asefa, prosjektleder for klima-, natur- og miljøprosjekter i Bane NORs bærekraftenhet, og den som koordinerer de tre pilotprosjektene.
Sanntidsdata gir innsikt og kontroll
Det første pilotprosjektet samler inn store mengder sanntidsdata fra aktørene på anleggsplassen via eksisterende sensorer i maskiner og lastebiler. Motordata viser energiforbruket. Maskindata viser hvilke aktiviteter maskinen har foretatt.
– Vi samler kun inn eksisterende data som ellers er tilgjengelig for maskineieren. Nå ber vi om at dette gjøres tilgjengelig for byggherrens prosjektledelse, sier Asefa.
Disse datastrømmene sendes til «skyen» for analysering og vurdering ved hjelp av kunstig intelligens (KI). Dermed kan man følge med på alle aspekt knyttet til gjennomføring av prosjektet, som drivstofforbruk, utslipp og kapasitetsutnyttelse.
– For eksempel kan vi se andel tomgangskjøring per maskin, sier han.
Dette skal gi prosjektledelse og prosjekteier kontinuerlig oversikt over prosjektets energiforbruk og utslipp. Denne oversikten gir grunnlag for å optimalisere arbeidet med tanke på bærekraft og fremdrift.
– Til slutt kan datagrunnlaget gi en transparent beskrivelse av tilstanden i prosjektet og kan danne grunnlag for innovasjon rundt sirkulære modeller, for eksempel for massehåndtering, sier han.
Fra diesel til el i drift og vedlikehold
Det andre pilotprosjektet skal se på muligheten for å bytte ut fossildrevne maskiner med elektriske alternativ. Det er spesielt innen beredskap man mangler erfaring med hvordan elektriske maskiner fungerer. Kritiske arbeidsoperasjoner må utføres på kort varsel, i høyt tempo og på kort tid.
Til dette skal Bane NOR teste ut funksjonaliteten til en elektrisk beltegraver og en elektrisk hjullaster.
– Gjennom praktisk uttesting vil Bane NOR Drift og Vedlikehold bygge opp erfaringer for hvordan best mulig starte utrulling og bruk av elektriske maskiner, uten at det går utover beredskap, sier Asefa.
Å bruke tunnelmasser gir dobbel miljøeffekt
Det tredje prosjektet retter oppmerksomheten mot bunnrenskmassene. Dette er sprengstein fra anleggsarbeid, spesielt i forbindelse med driving av tunneler. Slike masser kan være forurenset av sprøytebetong, injeksjonsmasser, stålfibre, plast, rester av sprengstoff og lignende. Derfor behandles bunnrenskmasser vanligvis som avfall som leveres til deponi.
Dette har negative konsekvenser både for miljø og økonomi. Massene må transporteres langt, med opphopning av forurensa masser i deponiene som resultat. Hvis bunnrenskmassen behandles lokalt, noe som vil kreve plass til mellomlagring samt utslippstillatelse fra myndighetene, kan den knuses og siktes for å sortere ut rene kvalitetsmasser for gjenbruk. Det skal også være mulig å bruke massen lokalt direkte uten behandling, dersom den tilfredsstiller kvalitetskravene.
– Prosjektet planlegger å gjenbruke massen og redusere mengden bunnrenskmasse som må transporteres til deponi. Vi ønsker også redusere behovet for transport av jomfruelig masse til anleggsplassen, sier Asefa.
Dette kan redusere direkte utslipp både ved at det transporteres mindre forurensa masse ut av anlegget, og mindre jomfruelig masse inn.
Sikter mot en ny standard for fremtidige anskaffelser
Ifølge Asefa er tilskuddet fra Samferdselsdepartementet svært viktig for å kunne samle erfaring med bruk av utslippsfrie løsninger i både utbygging av nye prosjekt, og drift og vedlikehold av eksisterende anlegg.
– Vi skal bruke disse erfaringene som grunnlag for å stille utslippsfrie løsninger som standardkrav i fremtidige anskaffelsesprosesser. Vi jobber for å være en aktiv pådriver i den grønne omstillingen i Norge, og håper erfaringene fra disse prosjektene skal være til nytte for hele anleggsbransjen, sier han.
Prosjektene med å samle inn sanntidsdata, og rense bunnrenskmasser, skal testes ut i utbyggingsprosjekt i Moss i 2025 og 2026. Elektriske beltegraver og hjullaster skal testes på tre ulike lokasjoner i Oslo-området i 2025.