Nødetatene skal øve på utrykning til trafikkulykke i Elgskauåstunnelen på E134. Foto: Henriette Erken Busterud/Statens vegvesen
Publisert: 27.10.2025 

Øver på ulykkeshåndtering i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker

Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker onsdag formiddag 29. oktober.

I forbindelse med øvelsen vil det være flere utrykningskjøretøy på vegen i tidsrommet klokken 10–12 onsdag 29. oktober. Dette blir gjort for at nødetatene og Vegtrafikksentralen (VTS) skal kunne utvikle et tettere samarbeid og utnytte hverandres kapasiteter fullt ut ved en hendelse.

For trafikantene vil dette medføre at de må ta hensyn til utrykningskjøretøy. Det legges ikke opp til at tunnelen stenges under øvelsen, siden øvelsen gjennomføres som en ren utrykningsøvelse.

Øvelse i sanntid

I forbindelse med en fiktiv trafikkulykke i Elgskauåstunnelen skal nødetatene gjennomføre en øvelse i sanntid. Det betyr at øvelsen tar utgangspunkt i en hendelse i tunnelen der det spilles ut et planlagt scenario for å øve fastsatte øvingsmål. Slike øvelser har som mål å være så realistiske som mulig og gjennomføres i sanntid, slik at man øver i det tempoet som hendelsen har.

– Denne gangen velger vi å fokusere på elementer rundt utrykning, slik som kommunikasjon og situasjonsforståelse, sier Hans Are Dahl, praktisk tunnelforvalter og brannvernleder i Statens vegvesen.

– Vi ønsker ikke å beskrive scenarioet på forhånd denne gangen, men holde det skjult for mannskapene. De skal oppleve at det er så nært opp til en realistisk situasjon som mulig, sier Dahl.

Øvelse gjør mester

Statens vegvesen holder jevnlig beredskapsøvelser i riksveitunneler sammen med nødetatene. Hovedformålet med slike øvelser er å holde nødetatene og VTS oppdatert på den aktuelle tunnelen og sikkerhetsutstyret i den, trene samhandling og kommunikasjon, og øve ferdigheter og innsats. I tillegg danner slike øvelser utgangspunktet for å justere beredskapsplaner.

– Ved slike øvelser blir nødetatene bedre rustet til å håndtere en reell hendelse i tunnelen på en effektiv og trygg måte, sier Hans Are Dahl.

Denne gangen skal aktørene øve på håndtering av trafikkulykker. I hovedsak er det Asker og Bærum brann og redning, med 110-sentralen og Vegtrafikksentralen som skal øve, men det blir også noe deltakelse fra politi og ambulanse.

Blålys – vær oppmerksom

– Under øvelsen vil det være en del kjøretøy med blålys i området, så det gjelder å være oppmerksom og slippe utrykningskjøretøyene frem på en trygg måte, sier Hans Are Dahl i Statens vegvesen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur