Foto: Tor Kleiven
Ole Peter Galaasen
Publisert: 06.11.2025 

Bygger ny fylkesvei ved Holmestrand sentrum

Arbeidet med Fylkevei 3240 Holmestrand sentrum startet høsten 2024 og i juni 2026 kan trafikanter glede seg til en splitter ny fylkesvei utenom bykjernen. Strekningen går fra Skolegaten ved Bilet i syd til Langgaten ved Kirkegaten ved søndre stasjonsinngang for jernbanen i nord. Hensikten er å redusere trafikkmengden gjennom sentrum, slik at Holmestrand kommune kan videreutvikle sentrumsområdene.

– Prosjektet vil gi bedre fremkommelighet i sentrum, ved at biltrafikken føres utenom de mest sentrale handlegatene der mange myke trafikanter bruker arealet. Samtidig vil det etableres en funksjonell beredskapsvei for E18. Veien vil delvis gå i den gamle jernbanetraseen og dels i den kommunale Holmestrandgaten, sier Grethe Bodholt, prosjektleder veiutbygging i Vestfold fylkeskommune.

Arbeidene består i hovedsak av å fjerne dagens jernbanetrase og Holmestrandgaten for å bygge i underkant av 700 meter med ny fylkesvei. Det bygges fortau langs hele den nye veien på østsiden. Bredden på fortauet vil variere, på midtpartiet i prosjektet bygges det også en «møbleringssone» med plantede trær og smågatestein. Nyveien, fylkevei 315 som kommer ned fra fjellet, må endres noe i kurvatur og helning i nederst del mot nytt kryss med ny fylkesvei. Nyveien vil også få et fortau på østsiden. Kostnadsrammen er 282 millioner.

Totalentreprise med forhandlinger

For hovedarbeidene som utføres av Isachsen er det valgt en totalentreprise med forhandlinger.

Foto: Tor Kleiven

– Det er dårlige grunnforhold i Holmestrand sentrum, som det må tas hensyn til. Dette kan håndteres på flere måter, så byggherren mente at ved å benytte en totalentreprise kunne dette optimaliseres. Isachsen og Norconsult løste dette med å grave ut og kjøre vekk store mengder med masser på oppsiden av Nyveien for å avlaste terrenget nedenfor.

– Veioverbygningen er optimalisert for å unngå å grave ned i de dårligste massene, og veilinjen er stedvis hevet noe i forhold til opprinnelig løsning. Stedvis utføres det seksjonsvis utgraving for vei og VA med fortløpende tilbakefylling. Alle disse justerte løsningene erstatter tunge geotekniske tiltak som bruk av spunt og kalksementstabilisering. Dette medfører også en stor reduksjon av CO2-utslipp i forhold til opprinnelig prosjektert løsning. For enkelte prosesser er det tatt med enhetspriser med oppgjør etter faktisk utførte mengder, hovedsakelig i prosesser for sikring av berg, sier Bodholt.

God anbudsprosess

Anbudsprosessen ble gjennomført som en åpen konkurranse med forhandlinger.

– Det ble først gjennomført en åpen kvalifikasjonsrunde, hvor alle entreprenører kunne melde sin interesse ved å dokumentere oppgitte kvalifikasjonskrav. Det ble så valgt ut de fire best kvalifiserte entreprenørene, som ble invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene. Det var i konkurransegrunnlaget angitt at oppdragsgiver ville velge ut tre til fem kvalifiserte leverandører til å inngi tilbud og delta i forhandlingene.

Etter første innleverte tilbud ble det gjennomført forhandlinger med alle de fire entreprenørene.

– Etter forhandlingene ble det gjort noen justeringer i anbudsbeskrivelsen, i håp om å få prisene noe ned, samtidig som prisen skulle være riktigst mulig. Det ble så satt en frist for innlevering av nytt tilbud. Etter en vurdering av disse fire innkomne tilbudene ble Isachsen Anlegg vurdert til å ha det beste tilbudet i forhold til de angitte tildelingskriteriene, de hadde det beste forholdet mellom pris og kvalitet.

– Gjennomføringen så langt har gått veldig bra, og det har ikke vært noen person- eller miljøskader i prosjektet. Det er stort fokus på ytre miljø og gjenbruk av masser. Fremdriften er god, så vi ligger godt an med tanke på ferdigstillelsesfristen.

– Samarbeidet med entreprenør har også fungert veldig bra. Det er en god tone mellom byggherre og entreprenør. Begge parter er åpne og løsningsorienterte, og avklaringer tas i fellesskap, sier Bodholt.

Prosjekterte på kvikkleire

Øystein Gakkestad, avdelingsleder samferdsel i Norconsult, forteller at selskapet ble kontrahert av Isachsen Anlegg for å være deres totalrådgiver i totalentreprisen.

– Vi leverte tilbud sammen og har vært med Isachsen siden tilbudsfasen. Etter godt samarbeid i tilbudsfasen vant vi oppdraget, og gikk videre med prosjektering av underlaget for anleggsarbeidene. Siden området ligger ved en stor skrent med helning mot sjøen, har vi jobbet mye med geoteknisk prosjektering. Den største utfordringen er at hele Holmestrand ligger på kvikkleire og at vi bygger i svakt skrånende terreng med stabilitetsutfordringer. Samtidig skulle vi fjerne et jernbanespor og senke den nye veien.

Han forteller om et solid tilbudsarbeid hvor de jobbet mye med det geotekniske.

– Vi hadde mye geoteknisk grunnlag fra reguleringsplaner og kjenner området godt fra tidligere geotekniske oppdrag i Holmestrand. Dette ga oss et godt utgangspunkt for tilbudsarbeidet, sier Gakkestad.

Reduserte utslipp uten spunting

Allerede i tilbudsfasen prosjekterte selskapet vekk alt av spunt og kalksementstabilisering av traseen som ligger på kvikkleire.

Foto: Tor Kleiven

– Gjennom å finne en alternativ løsning til spunt reduserte prosjektet klimagassutslippene med omtrent 2000 tonn CO2-ekvivalenter. Mens spunt har en begrenset levetid, fant vi en løsning uten begrensning i levetid. For å få til dette har vi hevet veitraseen og brukt en slank, men tung, overbygging. Gjennom å kombinere grepene har vi greid å argumentere og regne oss frem til at stabiliteten er ivaretatt. Da slipper man kalksementstabilisering eller spunting.

– Under gjennomføringen har vi hatt faste prosjekteringsmøter hver uke hvor vi kombinerer erfaringene fra våre rådgivere med utførelseserfaringen til entreprenør. Dette er så tatt opp med entreprenør. Vi har parallelt hatt prosjekteringsmøter med begge byggherrene, Vestfold fylkeskommune for fylkesveiene og Holmestrand kommune for VA-anlegget som bygges samtidig med veiprosjektet. De har også vært med i prosjekteringsmøtene, sier Gakkestad.

Fornyet populært turområde

I forbindelse med utbyggingen er det populære turområdet, SikkSakken, utbedret.

– På fylkesveien Nyveien har vi bygd om krysset som har en bratt stigning opp til veien på platået. Over dette området finner du turstien SikkSakken som går gjennom et området hvor det var tenkt tunge tiltak for å sikre stien. Sammen med entreprenør og byggherre bestemte vi oss for å bygge den opp på nytt, med gode masser, natursteinmur, rekkverk og benker. Vi har også fjernet mye vegetasjon, slik at området nå fremstår som en severdighet og et flott turområde.

– Vi setter stor pris på å jobbe sammen i totalentrepriser med entreprenører vi kjenner fra før. Vi mener det skaper større vinnermuligheter, noe prosjektet i Holmestrand er et godt eksempel på. Jeg tror også et samarbeid hvor man utfordrer rammene i konkurransen er et viktig bidrag for å vinne jobben, sier Gakkestad.

Fjernet 30 000 kubikkmeter masse

Bjørn Fredriksen, anleggsleder for prosjektet i Isachsen, forteller at de har prosjektert ferdig arbeidsgrunnlaget for hele anlegget.

– Vi har til nå revet mesteparten av den gamle jernbanefyllingen, gravd ut og fjernet omtrent 30 000 kubikkmeter med masser, og etablert en ny parkeringsplass for Holmestrand kommune. Nå er vi godt i gang med VA-arbeider, veioppbygging og kantsteinarbeider. I tillegg er vi ferdige med å bygge steinmurene til turområdet nye Søndre SikkSakken.

– Vi har også sikret fjellet langs den nye fylkesveien, og har gjort flere tester på den slanke veioppbygging for å finne optimal utførsel, sier han.

Fant optimal veioverbygging

Entreprenøren har ikke hatt større utfordringer, men jobbet en del med å oppnå riktige verdier på platebelastningstestene for overbyggingen.

– Både NO, VFK og IA har jobbet godt sammen for å finne den optimale løsningen for veioverbyggingen. Her har vi også hatt et møte med Vegdirektoratet for å sammen komme frem til gode resultater.

– Samarbeidet med byggherre, både Vestfold fylkeskommune og Holmestrand kommune, er enestående og alle trekker lasset i samme retning. Prosjektet er i dag på totalt 51 prosent, men siden vi har valgt å prosjektere alt ferdig før vi startet opp, er byggefasen på omtrent 36 prosent ferdiggrad, avslutter Fredriksen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur