Nå kan Statens vegvesen gå videre med planleggingen av bruen.
– Avfredning er et sjeldent og drastisk steg, sier riksantikvar Hanna Geiran.
– Det er ikke noe vi går inn i med lett hjerte, men vi ser at uansett hvordan bruen vil se ut, vil traseen for den nye bruen og trafikkmaskinen på land få store konsekvenser for Fetsund lenser, sier Geiran.
Traseen for bruen har vært fastlagt siden 2020, og nå er Statens vegvesen i innspurten med sitt forslag til reguleringsplan som skal vedtas av Lillestrøm kommune.
Akershus fylkeskommune avslo vegvesenets søknad om dispensasjon fra fredningen, fordi bruen vil få vesentlige negative konsekvenser for det fredet lenseanlegget.
– Vi er enige i vurderingen fra Akershus fylkeskommune om at de negative konsekvensene er for store til at det rettslig sett er mulig å gi dispensasjon fra fredningen, sier Geiran.
–Derfor er det eneste muligheten å varsle avfredning av det området som kommer nærmest bruen, forklarer Geiran.
Og fortsetter:
– Vi avventer behandlingen av reguleringsplanen i Lillestrøm kommune for å få en sikker avklaring av traseens omfang, plassering av brutårnet og andre forhold. Dette vil avgjøre hvor stor del av anlegget som avfredningsvarselet vil omfatte.
Gjennom en egen tilleggsutredning av flere alternativer for bruen, har Statens vegvesen påpekt at alternative måter å bygge bruen på vil være både vesentlig dyrere, i størrelsesordenen 1,5- 1,7 milliarder, ta lengre tid og gi større inngrep i det fredet kulturmiljøet.
Fredet anlegg fra 1861
Lenseanlegget ble fredet i 1987. Fredingen gjelder for anlegget i elven og over 20 bygninger. Fetsund lenser ble etablert i 1861, og var ett av landets største lenseanlegg for tømmer i sitt slag. Det var i aktiv drift frem til 1985.
Fredningen forholdt seg til dagens bru, men den nye bruen blir både bredere og høyere. For å unngå å bygge nye pilarer og brukar i elven har vegvesenet valgt en såkalt skråstagløsning. De nye brutårnene er foreløpig planlagt til å rage opp mot 85 meter over kjørebanen på det høyeste.
Statens vegvesen har invitert til dialog om å gjøre de høye stagene på bruen lavere og bruen slankere for å redusere påvirkningen på landskapet og Fetsund lenser.
– Det er ingen tvil om at den nye bruen vil endre landskapet på Fetsund, konstaterer Geiran.
– Derfor er det svært viktig for oss å se på hvilke justeringer som er mulig å gjøre for å forbedre situasjonen for lenseanlegget.
Historikk for den nye bruen
Kommunestyret i Fetsund vedtok planprogram for den nye veien i 2015. Deretter valgte Statens vegvesen løsning, og la frem et forslag til kommunedelplan.
Riksantikvaren hadde innsigelse til planen, men trakk innsigelsen etter at Statens vegvesen ville oppfylle kravene til at den nye bruen ikke skulle få fundamenter ned i elveløpet. Deretter ble kommunedelplanen vedtatt i 2020.
Statens vegvesen fulgte opp Riksantikvarens innsigelse, og dagens bruløsning har ikke brokar, men er en hengebrukonstruksjon. Før planen skal legges frem, søkte Statens vegvesen om dispensasjon fra fredningen for bruarbeidet.
Akershus fylkeskommune avslo dispensasjonen, og det er klagen fra Statens vegvesen på avslaget som Riksantikvaren nå har behandlet.
SE BLADARKIV
