Forfallet på fylkesveiene er enormt og vil øke om ikke pengebruken trappes betydelig opp. Foto: NAF
Publisert: 11.11.2025 

NAF advarer: 30 prosent dyrere å reparere ødelagte fylkesveier

Forfallet på fylkesveiene vil koste 108 milliarder å utbedre, og det blir stadig dyrere å reparere ødelagte veier. – Regjeringen er på etterskudd med egne fylkesvei-løfter, advarer NAF.

De siste fire årene har kostnadene til drift og vedlikehold av fylkesveier økt med hele 29,2 prosent. Den generelle prisveksten har vært 19,2 prosent i samme periode, fra første kvartal 2021 til første kvartal 2025. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB)

– Dette betyr at det trengs stadig større bevillinger for å få stoppet forfallet på fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Mangler 550 millioner kroner

Nå advarer NAF om at hvis ikke regjeringen setter av mer penger, vil forfallet på fylkesveiene øke. I Nasjonal transportplan lovet regjeringen en særskilt satsning på 1 milliard kroner i året, sammenliknet med 2024. Hverken i budsjettet for i år, eller i statsbudsjettet for neste år, innfrir regjeringen disse løftene.

– Det mangler om lag en halv milliard kroner sammenliknet med hva regjeringen selv har lovet. Regjeringen er på etterskudd, og etterskuddet øker i takt med at fylkene får reparert stadig mindre vei for pengene, sier Handagard.

Tilskuddene til vei kommer både over fylkenes generelle tilskudd, og midler som blir fordelt til det enkelte fylke etter hvor stort veiforfallet er. Det er denne potten NAF mener må økes og øremerkes.

– Forfallet på fylkesveiene har bygget seg opp over tid. Nå vil det koste rundt 108 milliarder kroner å utbedre slitne og trafikkfarlige fylkesveier. Det er et ufattelig stort behov som betyr at det hvert eneste år må brukes betydelig mer penger bare for å hindre at veiene forfaller mer hvert år, sier Handagard.

Distrikt, klima og beredskap i ett

I forhandlingene om neste års statsbudsjett er mer og øremerkede midler til fylkesvei ett av NAFs viktigste krav. Handagard i NAF peker på at flere av partiene på Stortinget kan levere på viktige politikkområder ved å prioritere fylkesveiene.

– Å ta vare på veiene som folk over hele landet bruker hver eneste dag, er både god distriktspolitikk og klimapolitikk. Det handler om at folk skal ha en trygg hverdagsreise og ta vare på veiene fremfor å bygge nytt. I møte med et villere og våtere klima er det også viktig for beredskapen at veiene kan stå imot påkjenninger fra ekstremvær og nedbør, påpeker Handagard.

Bakgrunn:

Slik har NAF regnet ut at det mangler 570 millioner kroner sammenliknet med nivået som skulle vært bevilget i følge NTP. Fra 2025-budsjettet skulle regjeringen bruke i snitt 1 milliard kroner mer per år sammenliknet med 2024-nivået. Det vil bety en samlet prioritering til fylkesvei på minst 3 milliarder kroner per år, i tillegg til midlene som fylkene får i generelt tilskudd.

For 2025 ble det satt av 2,55 milliarder, i tillegg ble det satt av 250 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett. Det er altså et etterslep på 195 millioner kroner fra 2025.

For 2026 legger regjeringen opp til å avsette 2,6 milliarder kroner til fylkesvei i samme budsjettpost. Samlet mangler det altså 550 millioner kroner over to år for å komme opp på nivået som er forespeilet i NTP.

Fakta:

  • Kostnadsvekst vedlikehold vei (2021–2025): +29,2 prosent.
  • Generell prisvekst (2021–2025): +19,2 prosent.
  • Etterslep fylkesvei 2025: 108 milliarder kroner.
  • Prognose 2030: forfallet kan øke til 119 milliarder kroner.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur