Levering av vogn 487 på Grefsen. Foto: Michaela Klouda/Sporveien Trikken AS
Publisert: 13.11.2025 

Den siste nye trikken levert – en historisk milepæl for Oslo

Tirsdag 11. november ble den siste av Oslos 87 nye SL18-trikker levert utenfor Grefsen vognhall. Med dette er hele fornyelsen av Oslos trikker fullført – en av de største investeringene i byens kollektivtrafikk på flere tiår.

– Med leveringen av den siste SL18-trikken markerer vi slutten på en historisk anskaffelse som løfter trikketilbudet i Oslo inn i fremtiden. Dette er et stort øyeblikk for alle som har bidratt til prosjektet, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.

En helhetlig modernisering

Trikkeanskaffelsen er en del av det større Trikkeprogrammet, ledet av Sporveien på oppdrag fra Oslo kommune. Programmet omfatter også modernisering av trikkebasene, samt oppgradering av viktige deler av trikkenettet og holdeplassene i byen.

Målet er å gi Oslo et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikkesystem som gir fornøyde kunder og ansatte, økt kapasitet og lavere kostnader. Den nye flåten gjør det mulig å kunne doble antall passasjerer, samtidig som universell utforming sikrer at alle kan reise med trikken. I tillegg bidrar de nye trikkene til positiv byutvikling.

– Dette er en stor milepæl for kollektivtrafikken. Det var Venstre og Høyre i byråd som fattet beslutningen om å investere i nye trikker for ti år siden, og jeg er veldig glad for at alle de nye trikkene endelig er på plass i Oslo. Trikken er en del av Oslos identitet, og jeg er glad for at vi nå har sørget for at Oslo skal forbli en trikkeby i mange tiår fremover, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Et løft for byen

Oslo bystyre vedtok i 2015 å fornye hele trikkeflåten og oppgradere infrastruktur og baser for å sikre et moderne, tilgjengelig og driftssikkert trikketilbud i mange tiår fremover. Etter en omfattende anskaffelsesprosess og testperiode ble de første trikkene satt i ordinær trafikk i 2022.

De nye trikkene er nå en integrert del av bybildet – og for mange en naturlig del av hverdagen. De 87 nye trikkene representerer også et trikketilbud med større kapasitet, og vil bidra til at Oslo når sine mål om mer miljøvennlig transport og redusert biltrafikk.

Klar for rutetrafikk ved månedsskiftet

– Dette markerer slutten på én epoke og starten på en ny. Med fullført fornyelse av trikkene står Oslo sterkere rustet for fremtidens transportbehov, avslutter Sjule.

Vogn 487 skal nå gjennom en teknisk kvalitetssikringsprosess på trikkeverkstedet på Grefsen før Sporveien formelt overtar trikken. Den forventes å være klar for rutetrafikk rundt månedsskiftet november/desember.

Samtidig med innfasing av de nye trikkene, er de gamle trikketypene SL95 og SL79 nå faset helt ut av ordinær trafikk. SL95 hadde sin siste tur i rutetrafikk våren 2025, mens SL79 hadde sin siste tur i rutetrafikk høsten 2025.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur