Av Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Selv om vi har få gjenværende ulykkespunkter og ulykkesstrekninger ligger det fortsatt et stort potensial for ytterligere å redusere antall drepte og hardt skadde gjennom investeringer. Trafikksikkerhet må alltid være et tema når det utføres fysiske investeringer, både når det bygges ny vei, ved utbedringstiltak og ved målrettede trafikksikkerhetsinvesteringer.
Dødsveiene må sikres!
Når vi er ute å kjører på våre veier, ser vi forholdsvis nye møtefrie og trafikksikre firefeltsveier som stopper opp i gamle trafikkfarlige tofelts europa- og riksveier. Prosjektene er klare til å fortsettes, men det mangler penger. Nye Veier må få økte rammer.
Skal vi fortsette å bygge landet med trafikksikre fremkommelige veier, må vi ikke sette på vent det vi har sett har vært en effektiv og trafikksikker måte å sikre våre høytrafikerte og trafikkfarlige europa- og riksveier. Fortsatt har vi over 1000 km av disse veiene som mangler midtsikring med midtrekkverk. Ifølge dagens veinormaler skulle disse vært sikret. Vi vet at slike møtefrie veier med midtrekkverk reduserer antall dødsulykker med opp mot 100%. Nullvisjonen i praksis mao!
- TSF foreslår at rammene til Nye Veier AS økes med minst to milliarder for 2026.
Risikokurver
Vegvesenet har utviklet et verktøy der kunstig intelligens tas i bruk for å identifisere risikokurver basert på fakta om veinettet. Dette arbeidet har nå kartlagt risikokurver både på Europa-, riks og alle fylkesveiene. Vi har alt for mange MC-ulykker på veiene, hvorav mange skjer i ytterkurver. Vi må ha fokus på å sikre sideterreng i ytterkurver i risikokurver. Det må rettes fokus på å få rettet opp alle de verste svingene. Det kan misforstås som om at man må gjøre store og dyre tiltak som retter opp veilinjen i risikokurver. Det er riktig fokus når man bygger ny veg, men om man skal få mest mulig trafikksikkerhet for midlene på eksisterende vei bør man ha fokus på å sikre sideterrenget i risikokurvene, så ingen blir drept eller hardt skadd ved en utforkjøring. Dette er rimelige tiltak som også kommer andre trafikanter til gode i tillegg til MC. Det skal være mulig å få satt i gang tiltakene i større grad enn det som blir gjort i dag.
Landsdekkende kartlegging av rekkverk
Formålet har vært å få utført automatisk registrering (typegjenkjenning) og analyse av tilstand på rekkverk. Kartleggingen er nødvendig for å kunne gi Statens vegvesen en oversikt over rekkverk som skal forvaltes. En tilstandsoversikt som gjennom analyser gir oss grunnlag for å gjennomføre utbedringer/vedlikehold/tiltak etter moderne vedlikeholdsprinsipper.
Dette arbeidet må nå følges opp med forpliktende planer for gjennomføring med økonomiske midler og tidshorisont for sluttføring.
TSF foreslår at det bevilges ekstra midler til Statens vegvesen for å sette igang dette livreddende arbeidet.
Fylkesveiene
Vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveier er i dag beregnet av Statens vegvesen og fylkene til å være rundt 100 milliarder kroner. Og det vokser hver dag.
Dårlige veier er trafikkfarlige veier. Det er opp til 80 prosent større risiko for å bli hardt skadd eller drept på en fylkesvei. Det er utforkjøringer i terrenget og møteulykker som dominerer.
Fra i år gis alle pengene til fylkesveier gjennom rammetilskudd til fylkene.
Kartlegging viser at fylkeskommunene er gode veieiere. De bruker mer penger nå enn før på vedlikehold. Problemet er at denne oppgaven rett og slett er for stor.
Dagens tilskuddsordning viser seg å skape uønskede insentiver. Systemet belønner i praksis fylker som opprettholder et vedlikeholdsetterslep – med andre ord de som ikke gjør noe.
TSF foreslår følgende for fylkesveiene:
- En ny finansieringsmodell.
- En styrket rentekompensasjon.
- Målrettede midler til risikokurver.
- Målrettede midler til vedlikehold av livreddende sikkerhetsbarrierer.
Når det gjelder trafikksikkerhet og samfunnsøkonomisk er manglende sikring og vedlikehold et regnestykke som forverres over tid. Det å skyve manglende oppgradering til kommende generasjoner vil bety at sluttregningen blir dyrere og dyrere, og på veien vil alvorlige trafikkulykker koste liv og helse. Dette SKAL vi ikke akseptere!
Tilskuddsordningen til trafikksikkerhetstiltak
Formålet med tilskuddet til trafikksikkerhetstiltak var å bidra til å støtte initiativ og engasjement i arbeidet med økt trafikksikkerhet, og i tråd med det overordnede målet om et transportsystem der ingen blir drept eller hardt skadd – nullvisjonen.
Forskriften om tilskuddsordningen til trafikksikkerhetstiltak er fastsatt av Samferdselsdepartementet til oppfølging av Stortingets årlige budsjettvedtak tidligere i kap. 1300 Samferdselsdepartementet, post 71 Tilskudd til trafikksikkerhetsformål.
Opprinnelig var denne posten på 8 millioner kroner. Etter budsjettforhandlinger ble denne halvert til 4 mill, og 4 mill i direkte overføring til en organisasjon i 2020.
I forslag til Statsbudsjettet for 2026 er denne posten tatt ut.
TSF foreslår at det bevilges 10 millioner kroner til tilskuddsordning for trafikksikkerhetstiltakt for 2026.
SE BLADARKIV
