Illustrasjon: Risa
Publisert: 26.11.2025 

Bærekraftig tunnelrenhold – Risa lanserer R-NOVA med banebrytende teknolog

Ny sensorløsning sikrer smartere, mer miljøvennlig vedlikehold av norske tunneler.

Risa tar et stort steg inn i fremtiden med lanseringen av R-NOVA, et innovativt system for bærekraftig tunnelrenhold. Gjennom ny IoT-teknologi kan vedlikeholdet tilpasses tunnelens faktiske behov, noe som gir både bedre ressursutnyttelse og redusert klimaavtrykk, uten at det går utover trafikksikkerheten.

Tradisjonelt har tunnelvask og vedlikehold blitt utført etter en fastsatt årlig frekvens basert på Statens vegvesens Håndbok R610 og årsdøgntra kk (ÅDT). Denne metoden fanger ikke alltid opp det reelle behovet, og dette har Risa ett ønske om å utforske mer. Med R-NOVA blir det mulig å følge utviklingen av skittenhet/tilsmussingssgraden, luftkvalitet, temperatur og fuktighet i sanntid, og dermed oppdage trender som gir et presist bilde av tunnelens tilstand gjennom sesongene, melder Risa.

Med R-NOVA får en et unikt innblikk i hvordan tunnelene faktisk utvikler seg over tid. Det gir en mulighet til å planlegge smartere og bruke natur ressursene mer effektivt, opplyser Risa.

Teknologien bak R-NOVA

R-NOVA består av en pakke med IoT-sensorer, referanseplater og et dashboard for databehandling. Sensorene monteres på tunnelens vegger og tak, fem stykk i tunnelens bue. Disse kommuniserer via 4G med egen batteripakke, helt uten behov for ekstern strøm. Løsningen gjør det mulig å kombinere automatiske og manuelle målinger, der data om over atesmuss omformes til Statens vegvesens gråtoneskala for enkel visualisering og kvalitetssikring.

Sensorene måler kontinuerlig over atesmuss, luftkvalitet, temperatur og fuktighet. Dataene kryssjekkes med manuelle NCS-målinger, og sammen med historiske målinger og ÅDT genereres presise planer tilpasset hver enkelt tunnel.

Miljøgevinst og ressurseffektivisering

– Vi har allerede sett gode resultater med å redusere antall helvask med 1–2 ganger per år i tunneler med R-NOVA, basert på behov. Norge har 608 tunneler over 500 meter, og ved å kutte én helvask årlig kan vi spare rundt 54 millioner kroner og redusere CO2-utslipp med 670 tonn. Små justeringer gir store økonomiske og miljømessige gevinster.

– I tillegg ser vi muligheter for å bruke veibanevask som alternativ for å forlenge intervallet mellom helvasker. Dette gir lavere vann- og energiforbruk, bedre ressursutnyttelse og redusert klimaavtrykk, samtidig som tra kksikkerheten opprettholdes. Et viktig steg mot mer bærekraftig tunnelvedlikehold, melder Risa.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur