Oslo Havn tar nye miljøgrep for å kutte utslipp. Oslos elektriske flåte vokser. Seks elektriske båter deltok nylig i en parade i havnebassenget. Foto: Nicolas Gogstad/ Spoon/Oslo Havn
Publisert: 27.11.2025 

Oslo Havn belønner skip som kutter utslipp

Grønne valg gir lavere pris. Fra 2026 premieres miljøvennlige skip med inntil 100 prosent rabatt.

Skip som seiler utslippsfritt inn og ut av havna slipper kaivederlag, mens bruk av landstrøm og høy miljøscore gir ekstra rabatt. Skip som ikke benytter miljøvennlige løsninger må betale mer.

Se Oslo Havns priser og forretningsvilkår 2026. 

– Det skal lønne seg å velge utslippsfrie løsninger. Oslo Havn har investert tungt i grønne tiltak som landstrøm, og belønner de som tar miljøansvar, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Tidlig ute

Oslo havn var tidlig ute med miljørabatter og miljøbidrag fra alle skip for å investere i nullutslippsteknologi.

– Nå endrer vi tidligere rabatter til rutegående trafikk til å premiere skip som kutter utslipp. Godskip som bruker landstrøm får 20 prosent rabatt. Målet er å fremme miljøvennlig sjøtransport, sier kommersiell direktør Einar Marthinussen.

Miljøtiltak gir resultater

Innen 2030 skal byen kutte utslipp med 95 prosent, og Oslo Havn med 85 prosent, for å bli utslippsfri. Oslo Havn jobber målrettet for å bli en nullutslippshavn. Siden 2018 er 225 millioner kroner investert i utslippsfri infrastruktur som har redusert utslippene fra havneaktivitetene med 26 prosent.

Det er bygget landstrøm til cruise, utenriksferger, bulkskip og containerskip. Et nytt anlegg for cruiseskip åpner på Filipstad i 2026, og landstrøm for tankskip er under planlegging. Hurtigladestasjoner for tunge kjøretøy er etablert på Grønlia og Revierkaia.

– Oslo Havn leverer på hele transportkjeden – ikke bare til skipene. Sammen med byen og våre kunder investerer vi i utslippsfrie transportløsninger – både til sjøs og på land – for å skape bærekraftige korridorer mellom Oslo og Europa, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Veien videre

Landstrøm og elektriske ferger har gitt gode resultater, men flere tiltak trengs for å nå målene. Neste steg er alternative drivstoff, grønne transportkorridorer og bedre lademuligheter.

– Vi skal være verdens mest miljøvennlige byhavn. Derfor fortsetter vi å investere i grønne løsninger og fremme utslippskutt for å sikre at Oslo er en foregangsby for bærekraftig sjøtransport, sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo.

Fakta:

  • Oslo Havn legger til rette for klima- og miljøvennlig sjøtransport av bl.a forbruksvarer, biler, bygningsmaterialer til en by og region i vekst.
  • Oslo Havn bidrar med infrastrukturtiltak, insentiver og teknologiske innovasjoner. Rederiene må bygge om skipene og havneaktørene må investere i nytt utstyr og maskiner.
  • Miljørabatten beregnes etter EPI (Environmental Port Index) for cruise og miljøskips- indeksen ESI (Environmental Ship Index) for alle skip.
  • Det innføres 100 prosent rabatt på kaivederlag for skip som seiler utslippsfritt inn og ut fra Steilene.
  • 20 prosent rabatt til godskip som bruker etablerte landstrømanlegg.
  • 20 prosent rabatt for rutegående skip avvikles.
  • Utslippskutt i Oslo havn siden 2018: 26 prosent, fra 47 700 tonn CO₂ i 2017 til 35 000 tonn CO₂ i 2024.
  • Enova-støtte: Cirka 94 millioner kroner.
  • Investeringer: Totalt 225 millioner kroner.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur