Fem av de syv dødsulykkene i Oslo var med sårbare trafikanter som fotgjengere, syklister og elsparkesyklister. Foto: TRY/Statens vegvesen
Publisert: 01.12.2025 

Stor økning i omkomne på sykkel

Fire personer omkom i trafikken i november. En av dem på sykkel. Så langt i år har ti syklister omkommet på norske veier. Dette er dobbelt så mange som i 2025. Totalt har 102 mennesker mistet livet i trafikken i årets første 11 måneder.

Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.

Nullvekstmålet i byene betyr at flere skal sykle, gå og reise kollektivt, for å unngå økning i personbiltrafikken og de negative konsekvensene av dette. Samtidig sier nullvisjonen at ingen skal dø eller bli hardt skadet på veiene.

– Vi vil jo at flere skal sykle, og vi skal nå både nullvekstmålet og nullvisjonen, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

− Syklister er sårbare i trafikken. Derfor må vi alle, både bilister og syklister, vise aktsomhet, og særlig nå i mørketiden, sier Ranes.

– Jeg oppfordrer deg som bilfører til å være oppmerksom og kjøre etter forholdene, og som syklist bør du bruke hjelm og gjøre deg synlig med lys og reflekser.

– Gjennom samarbeid og omtanke for hverandre i trafikken kan vi klare å både innfri målet om nullvekst og etterleve ambisjonene i nullvisjonen, sier hun.

Økning i trafikkdrepte i Oslo

Syv har omkommet på Oslo-veiene så langt i år. Tallet er vesentlig lavere enn Vestland fylkes 16 omkomne og Innlandets 14, men tallet på drepte i Oslo er det høyeste på 13 år.

– Det er for tidlig å si noe om årsakene til årets ulykker, men fem av de syv ulykkene i Oslo var med sårbare trafikanter som fotgjengere, syklister og elsparkesyklister.

− Dette viser at vi må ha ekstra oppmerksomhet på denne gruppen. Vi må legge enda bedre til rette for at alle skal kunne sykle og gå trygt i byene, sier Guro Ranes.

Østfold og Akershus er fylkeskommunene med størst nedgang i dødsulykker på veiene så langt i år. I begge fylkene er antallet omkomne i trafikken halvert siden i fjor. De andre fylkene har mindre økninger sammenlignet med 2024.

Oversikt over ulykkestall pr. 30.november 2025

*2025-tallene er foreløpige tall

Fylke 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025*
Østfold 3 1 2 4 3 3 6 5 7 3
Akershus 10 6 7 9 5 8 5 6 12 8
Oslo 4 2 4 1 4 1 3 1 4 7
Innlandet 12 9 6 8 10 8 7 14 9 14
Buskerud 11 4 4 3 7 7 8 5 7 4
Vestfold 5 4 2 5 3 3 7 3 2 5
Telemark 4 2 7 3 7 2 3 2 4 4
Agder 7 3 8 7 2 4 5 6 4 6
Rogaland 13 6 8 1 4 4 11 9 6 4
Vestland 9 13 12 8 4 7 8 12 4 16
Møre og Romsdal 4 3 5 6 2 3 2 3 5 7
Trøndelag 13 8 5 5 3 6 7 9 6 4
Nordland 6 5 5 12 8 2 10 10 6 9
Troms 4 6 4 2 3 3 6 3 6 9
Finnmark 6 0 0 1 1 5 1 3 1 2
SUM 111 72 79 75 66 66 89 91 83 102
Enhet 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025*
Fotgjenger 12 7 5 7 6 7 8 4 6 5
Sykkel 12 7 7 6 3 3 5 5 5 10
Moped 1 1 2 0 0 1 0 2 1 1
Lett MC 0 1 1 1 2 1 3 3 5 5
MC 17 16 13 14 16 12 18 17 15 19
ATV/Traktor 8 0 2 0 0 2 4 2 3 7
Personbil 54 33 46 39 28 30 42 44 31 42
Varebil/Bobil 3 3 2 2 4 2 4 10 11 6
Tungbil 3 2 1 4 5 6 2 4 2 5
Buss 1 0 0 1 1 1 0 0 0 0
Annet 0 2 0 1 1 1 3 0 4 2
SUM 111 72 79 75 66 66 89 91 83 102
Uhellstype 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025*
Møteulykker 35 28 30 25 27 27 32 43 33 38
Utforkjøring 42 21 34 30 23 19 29 29 30 39
Kryssulykke 7 5 2 3 4 4 6 5 9 11
Samme kjøreretning 4 4 4 7 2 3 8 2 1 2
Fotgjengerulykke 12 8 7 7 6 7 10 4 6 4
Annet 11 6 2 3 4 6 4 8 4 8
SUM 111 72 79 75 66 66 89 91 83 102
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur