Nye regler for fartsgrenser kan føre til flere 30-soner rundt skoler. NAF støtter forslaget. Foto: NAF
Publisert: 01.12.2025 

– Ja til mer bruk av 30-sone

Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. – NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.

Den nye skiltforskriften kan betyr lavere fart i byene når den trer i kraft. Forskriften har akkurat vært på høring.

– Det blir klarere kriterier for hvordan fartsgrensene skal settes med den nye forskriften. Trafikken i byene har blitt mer kompleks de siste årene blant annet med nye trafikantgrupper som sparkesyklister. Derfor trengs det nye regler, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

30 km/t vil være utgangspunkt 

Endringen går i all hovedsak ut på at myndighetene nå tar utgangspunkt i at det skal være 30 kilometer i timen i tettbygd strøk, men at man så kan sette opp hastigheten der det er forsvarlig.

– Det betyr at det enklere kan skiltes med 30 kilometer i timen på strekninger der det er mye blandingstrafikk, der det er mange fotgjengere og der det er stor fare for ulykker, forklarer Svendsen.

– Spesielt positivt er det at de nye kriteriene i langt større grad vil føre til 30-sone rundt skoler.

Ingen endring i vegtrafikkloven 

Vegtrafikkloven endres ikke i forslaget. Det betyr at det fortsatt er 50 kilometer i timen som vil være den generelle fartsgrensen i tettbygde strøk om det ikke er skiltet annerledes. Ifølge NAF vil det i de aller fleste tilfeller være strekninger der det i dag allerede er tett trafikk og lav hastighet som får nye fartsgrenser.

– Det er altså ikke slik at alle byer og veier i tettbebygde strøk automatisk vil få lavere fartsgrense, sier Svendsen.

Bruk fornuften når fartsgrensene settes 

Selv om NAF er positive til endringen i skiltforskiften maner medlemorganisasjonen på til at myndighetene bruker sunn fornuft når reglene skal ut i praksis.

– Det blir nå veldig tydelig hvilke krav som gjelder der det skal være 30, 40 og 50-sone. Derfor må nå følger disse kravene og ikke automatisk sette ned fartsgrensen på veier der det ikke er nødvendig, sier Jan Harry Svendsen.

I den nye forskriften ligger det også en presisering i hvilke gater som kan defineres som å ligge utenfor tettbygd strøk selv om de ligger i byen. Eksempler på dette vil være typiske gjennomfartsårer der hastigheten i dag allerede er over 50 kilometer i timen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur