Kronprinsen i samtale med lærlingene Lukas og David på T-banen fra Ryen til Majorstuen. Foto: Killian Munch
Publisert: 03.12.2025 

H.K.H. Kronprinsen tok T-banen inn i fremtiden

Kronprins Haakon viet store deler av dagen til å feire kollektivtrafikkens 150-årsjubileum. Ett av dagens høydepunkter ble T-baneturen fra Ryen til Majorstuen. På Madserud ble fremtiden for kollektivtrafikken markert med gjennomslag for Fornebubanetunnelen.

I anledning kollektivtrafikkens 150-årsjubileum besøkte H.K.H. Kronprins Haakon i dag ansatte på Ryen T-baneverksted, tok T-banen til Majorstuen, og markerte det siste gjennomslaget i Fornebubanetunnelen. Dette var en viktig dag både for å feire, men også for feire fremtiden for kollektivtrafikken.

150 år med folk i bevegelse

Siden Oslos første hestesporvogn rullet i 1875, har kollektivtrafikken vært en del av hverdagen til millioner av mennesker. Hver dag reiser over 1,15 millioner med kollektivtrafikken. Den binder storbyregionen sammen, og gjør det mulig for alle uansett hvem de er å komme seg dit de skal.

Kollektivtrafikken har gjennom historien bidratt til å bryte ned barrierer for hvor det er mulig å komme seg frem, arbeide og bo. T-banen har sveiset sammen øst og vest i Oslo, og har lagt grunnlaget for en mer samlet hovedstad.

Ny teknologi og langsiktig planlegging

Nå fornyes T-banens 60 år gamle signalsystem, og med Fornebubanen kobles en helt ny bydel på T-banenettet. Fornebubanen vil gi innbyggerne en direkte og miljøvennlig forbindelse mellom Fornebu og Oslo sentrum, og knytter Oslo og Akershus enda tettere sammen.

– Med et kundevennlig, bærekraftig og innovativt tilbud legger vi grunnlaget for kollektivtransport i verdensklasse i generasjoner fremover. Systemet er komplekst, men for den reisende skal det være enkelt, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Kongelig selskap på T-banen

Oslos ordfører Anne Lindboe (H) og miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) tok sammen med konsernsjef i Sporveien Birte Sjule, administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen, og direktør for Fornebubanen Irene Måsøval, tok imot Kronprinsen på Ryen T-baneverksted. Der fikk han snakke med ansatte og se hvordan T-banevognene vedlikeholdes, før reisen gikk videre med T-bane fra Ryen til Majorstuen.

Under T-baneturen fra Ryen til Majorstuen fortalte kollektivtrafikkens Ildsjel Marina Heyerdahl Kronprinsen om 150-års historie – fra hestesporvogn til moderne T-bane. Byantikvarens Tove Solbakken supplerte om byutvikling.

Under T-baneturen fikk Kronprinsen også anledning til å snakke med to unge lærlinger i Sporveien. David Isaka, en 19 år gammel elektrikerlærling og Lukas Føleide-Nesse Amundsen, også 19 år, som er banemontørlærling. Sporveien er kåret til årets lærebedrift av Oslo kommune, en pris som går til bedrifter som gjør en ekstraordinær innsats for fagopplæring. Investering i fagkompetanse er investering i fremtidens kollektivtransport.

Milepæler under bakken

På Madserud mot Skøyen, cirka 55 meter under bakken, markerte det siste gjennomslaget for Fornebubanens 7,7 kilometer lange tunnel. Direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval, viste Kronprinsen hvordan moderne teknologi og langsiktig planlegging gjør det mulig å utvide kollektivnettet – og binde Oslo og Akershus enda tettere sammen.

– Vi er stolte over og takknemlige for at Kronprinsen ønsker å markere disse milepælene sammen med oss. Kollektivtrafikken har formet hvordan folk lever og beveger seg siden 1875. Siden da har vi reist sammen, og det er vi glade for at Kronprinsen også ønsker å gjøre denne dagen, sier Bernt Reitan Jenssen, Birte Sjule, og Irene Måsøval i en felles uttalelse.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur