Den nye ladestasjonen på Gol, som åpnet 10. desember, er et viktig ledd i Statens vegvesens arbeid med å legge til rette for en bedre arbeidshverdag for sjåførene og for grønnere tungtransport. Når sjåfører kan hurtiglade under de obligatoriske hvilepausene, gir det både økt forutsigbarhet og effektivitet.
– Vi skal gjøre hverdagen enklere for sjåførene. Med lading på døgnhvileplassene får de mer forutsigbare hvilepauser og mindre tid tapt til å lete etter ladetilbud, sier seksjonssjef Tomas Moen i Statens vegvesen.
Nullutslipp i praksis
– Dette er et viktig steg for å få fart på elektrifiseringen av tungtransporten. Transportørene får større trygghet for at nullutslippskjøretøy kan fungere i praksis, sier han.
Gol er den første ladestasjonen for tungbiler i Norge som etableres på en døgnhvileplass som er eid av Statens vegvesen. Andre steder inngår Vegvesenet driftsavtale med private eiere.
Høyeffekt på strategisk knutepunkt
Den nye ladestasjonen på Gol har fem høyeffekts ladepunkter for elektriske tungbiler og busser, og er levert av Fastcharge AS.
Plasseringen er strategisk – der riksvei 7 og riksvei 52 møtes, et naturlig knutepunkt for trafikken mellom Østlandet og Vestlandet.
Paal Berg, daglig leder i Fastcharge AS, sier at etableringen er et svar på tydelige behovsmeldinger fra transportører som kjører øst-vest-korridoren.
– Gol døgnhvileplass er allerede et etablert stoppested med oppstillingsplasser og hvilefasiliteter. Nå styrkes tilbudet med ladeinfrastruktur som gjør det mulig å gjennomføre elektriske langtransporter på en mer forutsigbar måte, sier han.
Samarbeid mellom aktører
Etableringen av ladestasjonen på Gol er et samarbeid mellom Fastcharge, Statens vegvesen, transportørene og med bidrag fra Enova.
– Når vi planlegger og bygger i fellesskap, kan vi sørge for at ny infrastruktur faktisk treffer de transportrutene som finnes i dag. Erfaringene fra Gol viser at slike samarbeidsmodeller kan brukes andre steder i landet når tungtransporten skal elektrifiseres, sier Paal Berg.
Logistikksjef i transportbedriften ASKO Norge, Marius Råstad, følger opp:
– Et godt utbygd ladenettverk for tunge nyttekjøretøy er en viktig forutsetning for å lykkes med omstillingen til en klimavennlig og bærekraftig transportsektor. Gol er et knutepunkt mellom øst og vest, og det nye ladeanlegget her muliggjør at enda flere av våre transportruter kan utføres med elektriske lastebiler.
Satsing på nullutslipp i 2030
Ladestasjonen på døgnhvileplassen på Gol inngår i en omfattende nasjonal satsing på grønn tungtransport. Regjeringen har satt av 3,7 milliarder kroner i perioden 2025-2036 til blant annet å bygge ut døgnhvileplasser med ladeinfrastruktur over hele landet, med mål om at nye tunge kjøretøy skal være utslippsfrie eller gå på biogass innen 2030.
– Vi vet at gode ladesteder må komme før transportørene kan ta steget og bytte ut bilene sine. Derfor legger vi nå til rette for det over hele landet, sier Tomas Moen i Statens vegvesen.
Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp. Døgnhvileplasser med ladetilbud gir transportører og sjåfører forutsigbare rammer, og gjør det enklere å ta i bruk utslippsfrie kjøretøy i krevende langtransport.
Tungbilpakken og Enova-støtte
Konkurransen om etableringen av ladestasjonen på Gol døgnhvileplass er gjennomført av Enova. Statens vegvesen har stilt areal til disposisjon. Gol-anlegget inngår i Vegvesenets satsing Tungbilpakken, beskrevet i Nasjonal transportplan, som skal gi landet et nettverk av døgnhvileplasser med ladeinfrastruktur.
SE BLADARKIV
