I dag ble den siste pelen støpt på Tangenvika-prosjektet, som Implenia Norge utfører i samarbeid med Keller Geoteknikk for Bane NOR. Med dette er en av de mest omfattende fundamenteringsoperasjonene som er gjennomført på et norsk bru-prosjekt fullført.
– I dag har vi sammen med Keller støpt den siste pelen på Tangenvika-prosjektet. Dette markerer en betydelig fremgang i arbeidet vårt. Totalt har vi støpt 130 peler, med en samlet lengde på 6 200 meter og 7 550 kubikkmeter betong. Dette er et resultat av solid planlegging, godt samarbeid og imponerende innsats fra hele teamet. Takk til alle som har bidratt til å nå denne milepælen, sier Martin Schweizok, prosjektleder i Implenia Norge.

Foto: Implenia Norge AS
Fundamenteringsarbeidene ved Tangenvika bru har et historisk omfang i norsk jernbaneutbygging og regnes som banebrytende i bransjen.
– Dette er en enorm prestasjon. Gratulerer til Keller og støtteapparatet fra Implenia og øvrige samarbeidspartnere. Det er utrolig hvordan denne jobben er gjennomført. Dette er det største pelingsarbeidet som noen gang er utført på et norsk jernbanebru-prosjekt. Det er historisk og banebrytende. Jeg vil også nevne den sikre gjennomføringen og kvalitetsfokuset som har vært en viktig del av dette arbeidet. Takk til alle involverte, sier Mario Perissutti, direktør for bru og betong i Implenia Norge.
– Tangenvika jernbanebru er et verdensrekordprosjekt som virkelig viser Kellers styrker – ved å samle global ekspertise for å oppnå enestående resultater i Norge, sier regionsjef for Keller i Norge, Dominik Gächter.
Tangenvika jernbanebru bygges som en del av InterCity-prosjektet Kleverud–Sørli–Åkersvika. Bane NOR og Implenia har inngått kontrakt om bygging av bruen som totalentreprise. Bruen skal føre dobbeltsporet jernbane over Tangenvika i Stange kommune i Innlandet og knytte Espa og Tangenhalvøya sammen.
– Pelearbeidet på Tangenvika jernbanebru er en vesentlig del av bruarbeidet. At dette nå er ferdigstilt er en merkedag for prosjektet. Pelingen er gjennomført på en god måte av totalentreprenør Implenia og deres underentreprenør Keller. Vi vil få takke alle involverte hos Implenia, Norconsult og ikke minst Keller som nå etter hvert forlater prosjektet, sier Anders Linnestad, prosjektsjef i Bane NOR for utbyggingen av dobbeltspor gjennom Stange kommune.
Når bruen står ferdig, vil den med sine 1 026 meter bli den lengste jernbanebruen som noen gang er bygget i Norge.
SE BLADARKIV
