Publisert: 15.08.2018 

AF Gruppen og Bane NOR signerte Follobane-kontrakt

AF Gruppen signerte i dag kontrakt med Bane NOR og Follobaneprosjektet for arbeid på delprosjektet Drill & Blast. AF Gruppen...

AF Gruppen signerte i dag kontrakt med Bane NOR og Follobaneprosjektet for arbeid på delprosjektet Drill & Blast.

AF Gruppen ble tidligere i sommer tildelt kontrakt for området som er omfattet av EPC Drill & Blast, og i dag kunne partene signere avtalen. Oppdraget ble tildelt etter at Bane NOR i januar hevet avtalen med italienske totalentreprenøren Condotte.

Bane NOR er tilfreds med at AF er valgt til å fullføre dette arbeidet. Denne kontrakten er en viktig brikke for å fullføre prosjektet og vi er godt fornøyd med den innsatsen AF har vist i prosjektet så langt, sier prosjektdirektør Per David Borenstein.

Kontrakten inkluderer gjenstående grunn- og betongarbeid i Ekebergåsen for inngående Østfoldbane, samt Follobanetunnelene fra TBM-entreprisen ut til dagsonen ved Loenga. Arbeidet omfatter blant annet etablering av lining, drenering, pumpestasjon og øvrig grunnarbeid knyttet til ferdigstilling av delprosjektet.

AF Gruppen er svært fornøyd med å få tillit fra Bane NOR om å ferdigstille det krevende arbeidet. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet vi har med Bane Nor, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.

Kontrakten har en verdi på ca. MNOK 400 ekskl. MVA

Fakta

Follobaneprosjektet er i dag nær 65 prosent ferdig. Tunnelboringen med fire, store tunnelboremaskiner er 75 prosent ferdig. Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski får Nordens lengste jernbanetunnel. I Ski er blant annet omleggingen av Østfoldbanen og nye Nordbyveien bro fullført og i sommer skal det blant annet legges flere nye spor. Prosjektet som er Norges hittil største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder og skal etter planen være ferdig i desember 2021.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur