En fornøyd gjeng som har samarbeidet godt om å få etablert en tungbillader i Lillestrøm: Arne W. Amundsen og Eirik Dankertsen fra Bring, Jannik Stanger fra Nordic Booster, Frank Sagvik og Olav Haga fra Akershus Energi og Øivind Giil fra Bring. Foto: Akershus Energi
Publisert: 10.04.2024 

Akershus Energi har etablert hurtiglader for Bring Intermodals tungtransport

Bring Intermodal tilbyr kundene bærekraftig transport i inn- og utland med tog, men den siste strekningen må transporten foregå på vei. Med mål om en utslippsfri bilpark, satses det stort på elektriske kjøretøy. Tilgang til hurtiglading er derfor et stadig større tema, og i Lillestrøm har Bring fått etablert en god løsning i samarbeid med Akershus Energi.

– I høst gikk vi til anskaffelse av fire nye, elektriske Volvo lastebiler, for å frakte varer til våre kunder i Oslo og Akershus. De skulle være i drift fra seks om morgenen til seks om kvelden, og da var vi avhengig av å få på plass en løsning for hurtiglading i tillegg til lading på natten, forteller Øivind Giil i Bring Intermodal.

– Ladestasjonen som Akershus Energi og Nordic Booster har levert fungerer som forventet, og gjør at vi kan planlegge og utnytte kapasiteten til bilene på best mulig måte, sier han.

Eirik Dankertsen, som har ansvar for å planlegge kjøring og drift av bilene, forteller at sjåførene er fornøyde med å kjøre el-lastebil.

– Det er mye mindre støy, den har sterk motor og er mer smidig å kjøre, sier han.

Fleksibel, sikker og mobil ladeløsning

Forretningskonseptet er utviklet av Akershus Energi, og de står som eier av ladestasjonen, mens Bring får lading som en tjeneste og betaler for strøm og infrastrukturleie. Akershus Energi har samarbeidet tett med Nordic Booster og Nettpartner for å prosjektere og anlegge ladestasjonen.

– Denne type ladestasjon gjør det mulig å lade tunge biler og anleggsmaskiner nær sagt alle steder hvor det er tilgjengelig areal og tilgang til strøm. Den kan også kombineres både med batterilagringssystemer og solcelleanlegg på tak. Og stasjonen kan skaleres etter kundenes behov, noe som gjør den svært fleksibel, sier Jannik Stanger fra Nordic Booster.

Han kan forsikre at den mobile ladestasjonen er driftssikker. – Ladestasjonen overvåkes kontinuerlig, og både programvareoppdateringer og eventuelle feil som oppstår kan vi stort sett ordne med noen tastetrykk, sier Stanger.

– I løpet av de siste fire årene har vi levert 80 tilsvarende ladestasjoner, fortrinnsvis til bygg og anlegg. Vi ser et stort potensial innen transport, og nå som Akershus Energi har blitt medeier i Nordic Booster er dette et segment vi i samarbeid vil jobbe videre med, sier Stanger.

Foreløpig er det kun Bring Intermodals biler som har tilgang til denne ladestasjonen i Lillestrøm, men det er mulig Bring vil gjøre den tilgjengelig også for sine partnere.

Brings kunder etterspør klimavennlig transport

Bring Intermodals konsept er å frakte store mengder gods på en klimavennlig måte.

– Fortrinnsvis foregår transporten med tog, og det er kun det første og siste stykket til og fra togterminalen og kunden som leveres med lastebil. Fraktløsningen vår reduserer utslippene med opp til 98 prosent i forhold til fossildreven transport, og det er noe som stadig flere kunder etterspør, sier Natallia Sakovich, som er bærekraftsansvarlig i Bring Intermodal. Hun forteller også at de tilbyr kundene data som kan benyttes i deres bærekraftsrapportering.

– Framtiden er uten tvil elektrisk, og konsernet vårt Posten og Bring har nå rundet 3000 fossilfrie kjøretøy, hvor 80 er elektriske lastebiler. Teknologien blir stadig bedre. Innen 2030 har vi et mål om at 100 prosent av egeneide kjøretøy skal gå på fossilfrie energikilder. Vi er på god vei for å nå målet, smiler Sakovich.

Satser på økt produksjon og fleksible energiløsninger

Akershus Energi har fått støtte fra Enova til «bedriftsintern lading» til prosjektet med ladestasjon for Bring.

– Vi har utviklet et interessant konsept som vi også kan tilby nye kunder, sier Frank Sagvik.

Han forteller at Akershus Energi har et ambisiøst mål om å bidra til økt energiproduksjon i Østlandsområdet med hele 3 terawatt innen 2035.

– I tillegg til nye og fleksible energiløsninger er det behov for mer strømproduksjon og mer nettkapasitet for å kunne legge til rette for videre elektrifisering og grønn omstilling av samfunnet, avslutter han.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur