Foto: Alstom
Emner
Publisert
21.09.2020

Alstoms hydrogentog settes inn i passasjertrafikk i Østerrike

I Wien starter en ny epoke innen passasjertog i dag. Frem til slutten av november skal et hydrogentog for første gang gå i vanlig passasjertrafikk for ÖBB. Coradia iLint, som er bygget av Alstom i Salzgitter, Tyskland, bruker innebygde brenselceller til å gjøre hydrogen og oksygen om til elektrisitet, noe som reduserer driftsutslippene til null.

Etter vellykket prøvedrift i Nord-Tyskland mellom 2018 og 2020 vil Coradia iLint-toget nå demonstrere sin verdi som passasjertog i krevende østerriksk topografi i tre måneder.

– Med sin bruk i vanlig passasjertrafikk for ÖBB har vårt nyskapende tog Coradia iLint nådd neste milepæl, sier dr. Jörg Nikutta, Alstoms adm. dir. i Tyskland og Østerrike, under lanseringen i Wien.

– Togets utslippsfrie fremdriftsteknologi er et klimavennlig alternativ til tradisjonelle dieseltog, spesielt på ikke-elektrifiserte strekninger. Jeg er spesielt glad for at ÖBB, en sterk og langsiktig partner i det europeiske mobilitetsmarkedet, er overbevist om teknologien og dens fordeler.

– Vi betrakter oss selv som pionerer innen testing av hydrogenteknologi på jernbane. Som Østerrikes største klimavernselskap former vi aktivt fremtidens mobilitet med teknologiske alternativer, understreker Andreas Matthä, adm. dir. i ÖBB-Holding AG i anledning premieren til hydrogentoget.

Driftssuksessen til Alstoms brenselcelletog startet i september 2018, da to førserietog ble satt inn i vanlig passasjertrafikk i Niedersachsen, Tyskland. Etter 1,5 år med prøvedrift og over 180 000 km tilbakelagt, var det klart for levering av 14 serieproduserte tog fra og med 2022. Nå vil østerrikske ÖBB teste Coradia iLint på regionale jernbanestrekninger sør i landet, der de kan erstatte dieseltog. Passasjerer kan se frem til et støysvakt tog med en topphastighet på 140 km/h og null utslipp.

Om Coradia iLint:

Coradia iLint er verdens første passasjertog som går på hydrogenbrenselcelle, som genererer elektrisk energi til fremdrift. Dette helt utslippsfrie toget er stillegående og slipper bare ut vanndamp og vann. Coradia iLint kjennetegnes av en rekke innovasjoner: ren energikonvertering, fleksibel energilagring i batteriene og intelligent styring av drivkrefter og tilgjengelig energi. Toget er spesialutviklet for bruk på ikke-elektrifiserte strekninger og sørger for ren, bærekraftig togdrift samtidig som det opprettholder høye ytelsesnivåer.

Alstom har allerede solgt 41 av disse hydrogendrevne togene i Tyskland. Land som Storbritannia, Nederland, Frankrike og Italia er også interessert i teknologien. Alstom er ledende på nullutslippsmobilitet og den eneste produsenten som kan tilby kundene hele spekteret av utslippsfrie fremdriftssystemer, fra elektrisk til batteri og hydrogenbrenselceller.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur