Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling Illustrasjonsbilde fra tidligere COWI-byfrokost der tema var digital prosjektering og VR. Foto: COWI

Emner
Byutvikling

Publisert
12.September.2019

Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling

I skjæringspunktet mellom strenge sikkerhetskrav og høye krav til godt byliv, oppstår nye byutviklingsparadokser i hovedstaden vår. 18.september inviterer COWI og NOSIF til frokostseminar om hvorvidt – og hvordan – sikkerhet og god byutvikling lar seg forene.

Med en ny sikkerhetslov, stadig smartere byer og et endret trusselbildet, øker etterspørselen etter sikkerhetskompetanse daglig. Parallelt opplever norske byer en sterk urbanisering og Oslo vil ha en befolkningsvekst på 24 prosent innen 2030.

I kjernen av den tette byen finner vi kritisk infrastruktur, skjermingsverdige objekter og grunnleggende nasjonale funksjoner. Innføring av ny sikkerhetslov gjør at flere samfunnsaktører – og funksjoner – vil bli omfattet enn det som er tilfellet i dag.

– Vi står overfor flere nye utviklingstrekk i byene våre som følge av urbanisering. Samtidig vet vi at en ny sikkerhetslov er på vei, som kan føre til at flere aktører og objekter vil bli omfattet av loven enn før. Dette er utviklingstrekk vi krever at byutviklere og sikkerhetsrådgivere må jobbe mye tettere sammen i større grad enn tidligere, sier Tom Hermansen, leder av Senter for risikoreduserende design i COWI.

Ønsker debatt om integrerte sikringstiltak

I skjæringspunktet mellom sikkerhetsrådgivning og byutvikling, håper Hermansen også at byfrokosten vil gi rom for spennende diskusjoner om et tema som han mener er vesentlig for å lykkes.

– I dag er det en utfordring at sikkerhetsfagene kommer inn i prosjekter på et altfor sent stadium. Og når arealplanene er satt og bygningskroppen er regulert og bestemt, da er det gjerne for sent for de gode, integrerte sikringstiltakene. Det går på bekostning av helhetstenkningen i sikringstiltakene, som da ofte blir begrenset til fysiske pullerter og lignende i gatene. Det gagner hverken sikringen eller byrommene, forklarer Hermansen.

På programmet

Karianne Hansen, Statssekretær for samfunnssikkerhetsministeren kommer for å snakke om implementeringen og eksekveringen av ny sikkerhetslov. Louise Fiil Hansen fra Team Urbis/SLA presentere arbeidet med løsningene bak nytt Regjeringskvartal. Anita Øren fra SINTEF vil presentere ferske forskningsresultater fra et EU-forskingsprosjekt, “SmartResilience”, der målet var å skape en innovativ holistisk metode for å vurdere kritisk infrastrukturs resiliens.

Fra eiendomssiden kommer Carl Erik Krefting fra Søylen Eiendom, som besitter flere tomter nær Karl Johans gate. Hvordan har de økte sikkerhetskravene i hans nærområde påvirket businessen der? Til sist vil COWIs Tom Hermansen dra paralleller mellom sikkerhetsprinsipper i Forsvaret og bærekraftige bygg og byplanlegging. Med sin erfaring fra forsvarssektoren, drøfter Hermansen hvordan prinsipper fra sikring av forsvarsbaser kan overføres til en bærekraftig by.

Les Også

Trondheimsområdet får byvekstavtale

– Dette er en viktig milepæl, og jeg gratulerer både innbyggerne og politikerne i Trondheimsområdet med resultatet av forhandlingene. Jeg håper de pågående forhandlingene med andre storbyområder kan sluttføres med tilsvarende gode opplegg for bedre fremkommelighet, miljø og arealbruk, sier statssekretær Anders Werp i Samferdselsdepartementet.

Les Også

Står i stormen for grønnere byer

To kvinner fra hver sin europeiske hovedstad har tatt opp kampen mot biler i byen. Det har gitt dem massiv kritikk, men også internasjonal annerkjennelse og jubel. I mai står de på scenen når URBAN FUTURE Global Conference arrangeres i miljøhovedstaden…

På Forsiden Nå

Kommunalt vedlikeholdsetterslep på 1450 millliarder kroner

Rådgivende Ingeniørers Forening nyeste rapportserie «State of the Nation 2019» sender et varsku til politikerne før kommune- og fylkestingsvalget i september. Rapportene som ser på tilstanden til norsk kommunal og fylkeskommunal infrastruktur avdekker et vedlikeholdsetterslep på hele 1.450 milliarder kroner. Det tilsvarer rundt 260.000 kroner per innbygger.

På Forsiden Nå

Nytt pukkverk i Re utfordrer markedet i Vestfold

Tirsdag forrige uke sto Feiring Bruks datterselskap Feiring Vestfold sitt nye pukkverk klart i Re i Vestfold. Anlegget er Feirings første steg i en langsiktig plan om å betjene Vestfold med kortreiste materialer.

På Forsiden Nå

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

På Forsiden Nå

Billigere vei i vellinga

Bort med veikryss, og kortere bruer og tunneler. Nye veier AS bygger både billigere og mer samfunnsøkonomisk enn hva vi gjorde før, mener utbyggingsjef Lars Bjørgård.

På Forsiden Nå

Nye milliarder til T-banen skal gi flere avganger

Bystyret i Oslo bevilger 5,4 milliarder kroner til nytt signalsystem for T-banen. Det nye signalsystemet legger til rette for flere og enda mer presise avganger. Sporveien, som driver T-banen, starter nå arbeidet med å anskaffe signalsystemet. Tilsvarende system er i drift i flere andre storbyer, blant annet i København og New York.