Select Language
  • English
  • French
  • German
  • Italian
  • Spanish
Hjem » Bane NOR og JV Skanska Strabag enige om nye Ulriken tunnel
Bane NOR og JV Skanska Strabag enige om nye Ulriken tunnel Stine Undrum, fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR. Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR

Bane NOR og JV Skanska Strabag enige om nye Ulriken tunnel

Bane NOR og JV Skanska Strabag er i mål med sluttoppgjøret i kontrakten på nye Ulriken tunnel i Bergen. Kontrakten omfattet grunn-, betong- og bergarbeider, herunder tunnelboring.

EMNE: Tunnel
PUBLISERT: 06.November.2019

Har løst saker fortløpende

Bane NOR og JV Skanska Strabag har samarbeidet tett for å nå milepælene gjennom den fem år lange kontraktsperioden.

– Det har vært vanskelige saker underveis, men både Bane NOR og JV Skanska Strabag har vært opptatt av å involvere ledelsen når det har vært nødvendig, sier fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR, Stine Undrum. – Alle saker er nå løst, og vi er veldig glade for å kunne avslutte samarbeidet med Skanska Strabag på en positiv måte.

Partene løser dermed sine mellomværender i minnelighet og unngår rettsak.

– Resultat- og løsningsorientert samarbeid gjør at vi nå overleverer anlegget uten tvister, og alt ligger til rette for å fortsette og utvikle den gode relasjonen som er skapt gjennom denne prosessen, sier konserndirektør Anlegg i Skanska, Steinar Myhre.

Brakte ny metode til jernbanen i Norge

Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen i Norge som har brukt tunnelboremaskin (TBM) som drivemetode.

Steinar Myhre, konserndirektør Anlegg i Skanska. Foto: Skanska

– Jeg vil berømme JV Skanska Strabag for at de tilbød en konkurransedyktig drivemetode med bruk av TBM, sier Stine Undrum i Bane NOR.

– Løsningen var teknisk optimal på grunn av nærheten til eksisterende tunnelløp, og har bidratt til å øke kompetansen knyttet til TBM i Norge.

Godt resultat

Kontrakten, som ble inngått i mai 2014, omfattet tunnelboring og -sprengning av den nye tunnelen, med tilhørende konstruksjoner som tunnelportaler og en jernbanebro.

– Organisasjonene på begge sider har utvist stort engasjement og arbeidsinnsats for å ferdigstille byggeprosjektet til avtalt tid. Dette til tross for at det stedvis var krevende geologi som ga noen utfordringer i prosjektet, sier Steinar Myhre i Skanska Anlegg.

Bane NOR er også godt fornøyd med gjennomføringen av jobben: – JV Skanska Strabag har hele veien jobbet systematisk med sikkerhet, og arbeidet er levert med god kvalitet, sier Stine Undrum.

Bedre togtilbud

Nye Ulriken tunnel er en del av det nye dobbeltsporet mellom Arna og Bergen som vil gi mulighet for avganger hvert kvarter for de reisende. Dobbeltsporet vil også legge til rette for økt hastighet og mer fleksibel trafikkavvikling på strekningen.

Arbeidet JV Skanska Strabag nå har fullført er dermed et viktig steg på veien mot et bedre togtilbud mellom Arna og Bergen.

Mest Lest

Nye Bergen lufthavn er 1 år 17. august

Skal ut og selge norsk-bygget anleggsmaskin

Skal gjøre jernbane- infrastrukturen mer fremtidsrettet

Kjemikalier på avveie langs norske veier

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Ferdigstiller arbeidene under Ekeberg for Bane NOR på Follobanen

Gode resultater med avansert ultralyd

Arrangerte vellykket seminar om uterom og skoler

Norges beste drikkevann

Bygger Museumsutstikkeren i forlengelse av Munchmuseets kaianlegg

Norgeshistorias største godsundersøking – på 48 timar

Ser større behov for skredsikring

Hands-on visjonær og pionér

Storsatsing for å få alkolås inn i norske anleggsmaskiner

Blir størst i Norden

– Udokumenterte overskuddsmasser er både ulovlig og skadelig

Norge trenger Ocean Space Centre

Maskinstyring made in Norway

Verdens avgjort beste arbeidstøy!

Mer enn “bare en bro”

Mulighet for store kostnadskutt i norsk veibygging

Raskere og bedre utbygging med veiutviklingskontrakter

WSP Norge AS får ny administrerende direktør

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Ny administrerende direktør i COWI

Samler sine betongvirksomheter i et felleseid selskap

Utslippsfri luftfart i 2040?

Forbereder ny firefeltsbru

Alt for lite penger til skredsikring

Skanska bygger Tolga kraftverk for 582 millioner kroner

Kronprins Haakon besøkte bergindustrien i Vestfold

Setter ny verdensrekord for å styrke Norges kraftnett

EBA, Nye Veier og RIF fortsetter møtesamarbeidet

Grønt nettverk for anleggssektoren

Ønsker innspill til arbeidet med E39-korridor

Finalistene i «Årets Unge Rådgiver» klare

Det viktige vannet

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

AF Gruppen bygger ut Älmhults vannverk

Ny sjef i Nye Veier

Bergen lufthavn Flesland sertifisert som klimanøytral

Tryggere prosjekter med digital innovasjon – RiskBIM

Fire entreprenørar har levert tilbod på bygging av Nordøyvegen

Nye Nederkvern bru er klar for vårflommen

Beredskap når vegadministrasjonen splittes opp

Små elektriske kjøretøy blir likestilt med sykkel

– Det er dette som er samfunnsplanlegging

Oslo skal ta i mot Urban Future Global Conference

Hvordan kan «villmark» bli en naturlig del av byen?

Verdens første fossilfrie tunnelprosjekt vant miljøpris

Jernbane betyr effektiv og miljøvennlig mobilitet

NCC-anleggsprosjekt miljøsertifisert på høyeste CEEQUAL-nivå

Nordic Bulk nominert til Energi og Klima sin pris for grønn teknologi

Fem forbedringsforslag for Smestadkrysset

Utbyggingen av E18 gjennom Porsgrunn et godt skritt videre

Nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen

Vann, samfunn og sikkerhet – hvordan sikrer vi vannbransjen?

Trafikksikkerhet på fremtidens vegnett

Ta en teknotur på fire hjul i påska

Slik håndteres en tunnelbrann – minutt for minutt

Leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen

Oslo er kåret til miljøhovedstad

For mye og for lite vann

Fortsetter å satse på sine produksjonsanlegg

Vi som er med på å bygge landet

Er det norske markedet attraktivt nok?

Statens vegvesen anbefaler flytebru over Bjørnafjorden

Erna Solberg til arrangement om smarte byer

Fra Hamar til Oslo på timen

– Vegvesenet og Skanska har ikke bare latt det bli med praten om å samarbeide

Denne gatebenken kan hindre bilterror

Nye Tana bru reiser seg

Norconsult og Akvaplan-niva inngår strategisk samarbeid

Felles bransje- og leverandørdag

Informasjonsrike 3D-modellar er framtida

Avtale sikrer plastavfall til bærekraftig drivstoffproduksjon

Over 14.000 bruinspeksjoner i 2017

Bompengeavtale signert

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Chatbot-sykkel stakk av med seieren i innovasjonskonkurranse

Skal utføre tunnelsikringsarbeid på Lovön i Stockholm

Norges største pågående havneprosjekt?

Enova støtter satsing på landstrøm

Flytende rørbruer: Bølgebasseng i Sør-Korea kan gi verdifull kunnskap

Sprenger i nye Ulriken tunnel i Bergen

Mer enn 50 forskere skal bidra til fergefri E39

Skal utforme ny T-banestasjon på Lysaker

Nye Veier løser støyproblemene på E6 forbi Fåberg og foreslår nytt kryss sør i Øyer

NCC legger Green Asphalt ved TINEs nye meieri i Bergen

Trikken – Høyt elsket i 125 år

Sporveien tar i bruk komposittsviller

Nytt verktøy foreslår tiltak mot skred

Starter på Kjøsnestunnelen

Norconsult med på nytt Johan Sverdrup-oppdrag

Tilbake i Drammen

Fornybar energi kan sikre isfrie og trygge bruer på vinteren

Jernbanedirektoratet har besvart SJs klage

En ny norsk OPS-modell for bygging av vei

– Alle kan ikke kjøre egen bil i byen!