Foto: Norwegian Hydrogen AS
Publisert: 22.03.2022 

Banebrytende hydrogen- og biometanol-samarbeid klar for globale gigantmarkeder

Ålesundsbaserte Glocal Green og Norwegian Hydrogen har inngått avtale om samarbeid rundt storskala produksjon av det som også kalles bio-e-metanol. Mens Glocal Green satser på mulighetene innen biometanol som sitt bidrag til det grønne skiftet, er Norwegian Hydrogen et selskap som produserer og bygger infrastruktur for grønt hydrogen. Nå har de to selskapene funnet sammen og identifisert et meget spennende samarbeidsprosjekt.

– Dette er vinn-vinn for begge parter, og ikke minst for miljøet, sier Jens Berge, CEO i Norwegian Hydrogen.

 – Dette er en banebrytende effektiv kombinasjon for utnyttelse av bærekraftige innsatsfaktorer inn mot to store og globale markeder som skriker etter løsninger som kan tas i bruk i dag. Energi- og hydrogenbæreren biometanol kan allerede i dag tas i bruk som et helgrønt alternativ, enten det er som drivstoff for transportformål, eller som ingrediens i kjemisk industri, sier Dag Nikolai Ryste, CEO i Glocal Green.

 100 % sirkulær verdikjede

Glocal Green vil produsere biometanol basert på biologisk avfall og industrielt restråstoff som videre kan benyttes som drivstoff til forbrenningsmotorer, og som hydrogenbærer til brenselsceller. Ifølge Dag Nikolai Ryste, CEO i Glocal Green, er dette en verdikjede som kan bli 100 % sirkulær, og nå planlegger selskapet produksjon i stor skala.

 – Glocal Green tar sikte på å etablere det første norske produksjonsanlegget i Øyer kommune i Innlandet. Vi ser samtidig behovet for videre kartlegging av flere lokasjoner, og det er nærliggende at det vil bli etablert flere anlegg i Innlandet og ellers både i Midt-Norge, på Nordvestlandet og lenger sør langs kysten. Plassering av lokasjoner avhenger av flere forhold, hvor både råstoff, logistikk og samarbeidssynergier spiller inn, sier Ryste.

 Størrelsen på anleggene kan variere, men Glocal Green mener at den optimale størrelse er cirka 100.000 tonn årlig produksjon pr. anlegg. Dette tilsvarer et råstoffbehov pr. anlegg på ca. 80.000 tonn biomasse og inntil ca.  10.000 tonn grønt hydrogen. Kombinasjonen gjør at man får utnyttet og transitert enhver energi-substans i biomassen på en meget effektiv måte.

– Nå arbeider vi med prosjektering, og antatt byggestart i 2023. Første leveranser av metanol planlegges dermed å finne sted i 2024, fortsetter Ryste.

Tilførsel av hydrogen dobler produktiviteten

Biometanol produsert av biomasse hvor man kombinerer tilførsel av grønt hydrogen vil ha en meget positiv effekt på produksjonen og volumet av denne svært effektive flytende energi- og hydrogenbærer. Faktisk i så stor grad at dersom man kobler et elektrolyseanlegg på metanolfabrikken så vil man omtrent doble produktiviteten. Det produktet man får når man blander grønt hydrogen inn i biometanol-produksjonen heter altså bio-e-metanol, og det er her Norwegian Hydrogen kommer inn i bildet.

 Norwegian Hydrogen har allerede annonsert en rekke prosjekter og samarbeidsavtaler som relaterer seg til deres kjerneområde - grønt hydrogen med null utslipp. De ser tydelig at produktet deres ikke kun vil bli etterspurt på fartøy og kjøretøy som energibærer i form av rent hydrogen, men også av de som utvikler andre former for null- og lavutslipps drivstoff.

 – Dette er noe av det som gjør mulighetene innenfor akkurat grønt hydrogen så spennende, sier Jens Berge i Norwegian Hydrogen.

Man kan komprimere det og bruke gassen som drivstoff, kjøle det ned og få det i væskeform, tilsette nitrogen og få ammoniakk, og slik som her altså; berike en allerede hydrogen-rik biometanol og få bio-e-metanol. Alle hydrogenrike produkter til erstatning for fossile alternativer.

 Nå vil selskapene starte dialogen rundt Glocal Greens første fabrikk på Øyer, og etablere en plan for å plassere et elektrolyseanlegg i umiddelbar nærhet til denne. Norwegian Hydrogen ønsker å produsere betydelige mengder hydrogen for distribusjon fra dette anlegget, slik at de i tillegg til å dekke Glocal Greens behov på inntil 10.000 tonn årlig, kan selge standard komprimert hydrogen til andre kunder på Østlandet, enten levert i containere eller over sine planlagte fyllestasjoner og bunkringsanlegg.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur