Natt til 21. september starter arbeidet med å skifte ut den gamle belysningen i Oslofjordtunnelen med ny, moderne led-belysning. Foto: Tom Ferdinand Luther/Statens vegvesen
Emner
Publisert
16.09.2021

Belysningen i Oslofjordtunnelen på E134 skiftes ut

1000 lysarmaturer skal skiftes ut i Oslofjordtunnelen i løpet av de to siste ukene i september. Det vil gi en lysere og mer behagelig tunnel å kjøre i.

Belysningen i Oslofjordtunnelen er 20 år gammel, og tunnelen oppleves som mørk.

– Belysningen er absolutt moden for utskifting, den har nådd levetiden sin, sier prosjektleder for elektro i Statens vegvesen, Tom Ferdinand Luther.

De gamle lysarmaturene blir skiftet ut med moderne led-belysning.

– Med ny led-belysning vil trafikantene oppleve at tunnelen blir betydelig lysere og mer behagelig å kjøre i. Det vil være med på å øke trafikksikkerheten, sier Luther.

Det er også økonomisk lønnsomt å skifte ut den gamle belysningen med moderne led-belysning. Led-teknologien krever mindre strøm og er mer driftssikker.

Stengt om natta – åpen om dagen

Jobben med å skifte ut de 1000 lysarmaturene i Oslofjordtunnelen, er konstnadsberegnet til 3,5 millioner kroner og vil ta ca. to uker å gjennomføre.

– Dette er et omfattende og arbeidskrevende elektrooppdrag. Vi har likevel bedt SET Elektro AS, som skal gjøre jobben for oss, om å sette på betydelige ressurser så arbeidet blir gjort på så kort tid som mulig. Vi ønsker ikke å stenge Oslofjordtunnelen mer en høyst nødvendig, sier Tom Ferdinand Luther.

For å ramme færrest mulig trafikanter skal SET Elektro jobbe om natta når trafikken på E134 er lav, det vil si mellom kl. 22.00 og 05.30. De starter arbeidet natt til tirsdag 21. september og skal være ferdig senest om morgenen fredag 1. oktober.

Når tunnelen er stengt nattestid, er det omkjøring om Oslo. På dagtid er tunnelen åpen for vanlig trafikk.

Prosjektleder Luther beklager ulempene den nattlige omkjøringen medfører for trafikantene. Belønningen når de 1000 nye lysarmaturene er på plass etter et par uker, er en triveligere Oslofjordtunnel som er mer behagelig å kjøre i.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur