Istedenfor vil Elbilforeningen gi elektriske varebiler og lastebiler automatisk tilgang til kollektivfeltet. Det skriver de i sitt høringssvar til Statens vegvesens forslag til nye regler for kollektivfelt.
– Næringstransporten henger etter i elektrifiseringen, og det er stort behov for flere virkemidler. Å gi elektrisk næringstransport tilgang til kollektivfeltet vil gjøre at de unngår kø og sparer tid i arbeidshverdagen. Det vil gjøre overgangen til nullutslipp mer attraktiv, sier Bu.
Elbilforeningen mener tilgangen må gis gjennom trafikkreglene og gjelde alle kollektivfelt i hele landet.
– Automatisk tilgang for elektriske varebiler og lastebiler er en forutsigbar og stabil regel og et tydelig signal til næringslivet om å velge elektriske framfor fossilt. Det betyr at elektriske nyttekjøretøy vil være omfattet av kollektivskiltene, og vi slipper uforståelig underskilt, sier generalsekretæren.
Må vurdere om elbiler også kan få plass
Statens vegvesen foreslår også at elektriske personbiler mister sin automatiske tilgang til kollektivfeltet. Skal elbiler i framtiden ha tilgang til kollektivfeltet, må de altså skiltes inn.
– Dette er en naturlig utvikling etter hvert som elbilene blir mange. Men en del steder vil det være ledig kapasitet og der bør lokale myndigheter gi elbiler tilgang, sier Bu.
Elbilforeningen vil gjøre det obligatorisk å vurdere om elbilene også kan få tilgang.
– De stedene hvor det er kollektivfelt bør det være obligatorisk at Statens vegvesen sammen med lokale myndigheter og aktører vurderer om elbilene også kan få tilgang, sier Bu.
Om kravet til samkjøring sier hun:
– Vi vet at samkjøringskravet er effektivt for å redusere antall biler på veien. Om man skal sette som vilkår at det må være med passasjerer i elbilen er noe som må vurderes lokalt. Men dette kan bli et kinderegg for å fremme både elektrifisering og samkjøring, sier hun.