Meny
Bergensfirma utvikler nanopartikler som renser betong og omgivelsene

Emner
BETONG


Tekst
Ole Peter Galaasen

Publisert
10.July.2019

Bergensfirma utvikler nanopartikler som renser betong og omgivelsene

God luftkvalitet er en forutsetning for et godt miljø. Nå har Joma International, basert i Bergen, utviklet en betongbehandling som både er NOX-reduserende og vannavstøtende. Det innovative produktet bruker fotokatalytiske nanopartikler for å holde både betongen og omgivelsene rene.

– Den største miljøutfordringen forbundet med behandling av betong, er å bevare den uten å skade miljøet. Velger man å ikke gjøre noe, forkortes levetiden som indirekte leder til store CO2-utslipp når betongen må restaureres. Velger man tradisjonelt vedlikehold med høytrykksspyling, surfaktanter, og biocider blir dette sluppet ut i omgivelsene og impregneringer med farlige stoffer hindrer resirkulering av materialet, sier Kristine Fossbakk, markedssjef i selskapet.

Selskapet har utviklet et nanomateriale som gjør overflaten fotokatalytisk, noe som betyr at den bruker dagslys og naturlig luftfuktighet til å bryte ned enkle organiske forbindelser som NO2-molekyler, bakterier og soppsporer.

Flere fordeler

Hun forteller om flere fordeler sammenlignet med tradisjonell vask og impregnering av betong.

– Den samme effekten som stopper begroing bryter også ned NOx-partikler, og gjør bygningsfasader og infrastruktur om til luftrensere. Forskjellen på rene og skitne omgivelser har også en effekt på trivsel og psykisk helse. I tillegg hindrer ikke vår overflatebehandling gjenbruk av betong og inneholder ikke kjemikalier som må fjernes, sier Fossbakk.

Foto: Joma International

Hun forteller at den største utfordringen med tradisjonell betong er begroing og vedlikeholdsbehovet.

– Fordelen med vår løsning er at den renser litt hver dag, og under gode forhold betyr det at overflaten holder seg ren i årevis. Dersom du sammenligner vårt produkt med vasking virker produktet forebyggende ved å hindre, i stedet for å fjerne, begroing. Dette gir redusert vedlikeholdsfrekvens og store kostnadsbesparelser, sier hun.

Involvert i flere prosjekter

Selskapet planlegger nå flere prosjekter hvor produktet skal benyttes.

– Vi har vært involvert i ulike forskningsprosjekter støttet av Norges forskningsråd, Innovasjon Norge og EU. Vi har nå inngått samarbeid med Fasade & Interiørgruppen i Bergen som skal benytte våre produkter i sine prosjekter. I tillegg har vi et tett samarbeid med Multiblokk, en belegningssteinsprodusent i Sandnes. De har investert i et spraysystem som gjør at de på en enkel måte kan behandle gangbaneheller med Joma sitt produkt som en del av produksjonsprosessen.
Vi har også andre testprosjekter I Norge og er i sluttfasen på forhandlinger med en større aktør i Tyskland, sier hun.

Må tilpasses ulike materialer

Fossbakk forteller at produktet kan anvendes på ulike materialer, men at det må tilpasses overflaten.

– Foreløpig anbefaler vi produktene til brukt på grå ubehandlet betong i alle varianter, eller som topcoat til hvit silikatmaling. Nano-effekten er den samme på ulike materialer, men oppskriften må tilpasses overflaten. For tiden holder vi på å teste et nytt produkt for bruk på tre. Vi har også utviklet prototyper for bruk på tekstiler, metall, teflon og glass, samt som innblandingsprodukt i spesifikke malinger, sier hun.

Spennende fremtid for nanopartikler

Hun mener mulighetene med nanopartikler er mange, og at vi bare har sett begynnelsen på utviklingen.

– I fremtiden vil vi se materialer med bedre, og kanskje ekstreme egenskaper, og vi kommer til å kunne lage smarte systemer av ‘dumme’ materialer. Vi vil også få langt smartere prosesser hvor materialene har mindre totalkostnad og miljøavtrykk gjennom livssyklusen. Men for å kalle materialene for smarte, må de kunne løse flere oppgaver og være et smart valg både for forbrukeren og miljøet. Vi tror derfor fremtiden er nano-coatings og usynlige overflatebehandlinger som gir ulike tilleggsegenskaper uten å svekke grunnegenskapene. Materialer med ‘sensoregenskaper’ er også noe vi har stor tro på fremover. Vi går en spennende fremtid i møte, avslutter Fossbakk.

Les Også

Betong til besvær: – Det er «vill vest» der ute

Gjenbrukbar betong blir deponert, mens useriøse entreprenører spekulerer i miljøkriminalitet. Vi trenger klarere regler og mer kontroll, sier miljøgiftjeger Eirik Rudi Wærner.

Les Også

Geopolymerbetonger, hva er nå det?

Du har kanskje hørt om geopolymerbetong og at det er en type betong som kan produseres med lavere klimagassutslipp enn dagens betong?

På Forsiden Nå

AF Gruppen og Nye Veier åpner E18 Tvedestrand – Arendal tre måneder tidligere enn planlagt

AF Gruppen er snart ferdig med 23 kilometer med firefelts motorvei, et tjuetalls bruer og fire tunneler mellom Tvedestrand og Arendal. Det er sprengt bort og flyttet åtte millioner faste kubikkmeter med fjell og det er tatt ut tre millioner kubikkmeter med løsmasse. Nå åpnes snart veistrekningen, hele tre måneder tidligere enn prosjektert.

På Forsiden Nå

Nullutslippstog: – Vi må få opp dampen

Snart ruller 14 togsett på hydrogen i Tyskland. Hos Jernbanedirektoratet følger de forsøket nøye. Snart må vi bli kvitt dieseltogene på norske skinner.

På Forsiden Nå

I fremtiden vil maskinene ha «lappen»

– Ønsket om at stadig færre skal omkomme eller bli skadet i trafikken vil gjøre at maskinene kommer til å ta over stadig mer av kjøringen. I fremtiden kan det være maskinene som har «lappen» – ikke menneskene. Men foreløpig handler det om kjørestøtte og autonomi – hver for seg.

På Forsiden Nå

Lokal forankring viktig for samfunnskritiske anlegg

– Det grønne skiftet vil kreve betydelige investeringer i fornybar energi. Dette er samfunnskritiske investeringer som vi alle kommer til å nyte godt av. Ulempene kommer imidlertid lokalt, og derfor er det viktig at vi forankrer investeringene hos dem det vil påvirke.

På Forsiden Nå

Fremtidens veger

Fremtidens veger vil ha økt fremkommelighet og kapasitet, og digitale løsninger kan føre til bedre trafikkflyt og bedre drift og vedlikehold av infrastrukturen. Dette avhenger av god konnektivitet.