Styrings- og sikkerhetssystemene i Bodøtunnelen følges opp av elektrokontrakten. Bildet ble tatt før tunnelen åpnet i 2019. Foto: Torbjørn Braset/Statens vegvesen
Publisert: 07.05.2025 

BMO skal drifte elektro på riksvegene i Salten og Helgeland

Statens vegvesen inngår kontrakt med BMO Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksveiene i Salten og på Helgeland.

BMO Elektro skal drifte og vedlikeholde veilys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksveiene. Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år fremover, med mulighet for ytterligere tre år.

Kontraktssummen er på 230 millioner kroner eksklusive moms.

I tillegg til de 4913 veilyspunktene som skal lyse langs E6, E12, riksvei 73, 77, 80 og 827, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs veiene. Blant annet skal 36 tunneler med lys og sikkerhetsutstyr driftes og vedlikeholdes gjennom den nye kontrakten.

Det var fire elektrobedrifter som meldte interesse for elektrokontrakten. To av tilbyderne ble avvist.

Mye teknologi langs veiene

– Veinettet vårt inneholder en rekke ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir både Statens vegvesen og trafikantene nyttig informasjon. God drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner er like viktig som å følge opp selve veien, sier byggeleder Roger Pedersen i Statens vegvesen.

Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten. Et eksempel er AID-kamera i tunnel. Når det skjer en hendelse i tunnelen vil kameraene øyeblikkelig registrere, varsle og overføre bilder til Vegtrafikksentralen.

Hjelper og sikrer trafikantene

– BMO Elektro får spennende utfordringer og må være løsningsorientert. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Det etableres et Lidar skannersystem i Ulsvågskaret, som gir tidlig varsel når kjøretøy får stans på fjellovergangen. Det kommer også flere nye friteksttavler i Salten og på Helgeland, sier Roger Pedersen.

Tavlene skal brukes til tidlig varsling ved hendelser på veien, slik at sjåførene kan justere kjøreplanene sine.

Kontraktsområde

Oppdraget omfatter ansvar for drift og vedlikehold av de elektriske anleggene på riks- og europavei, inkludert gang- og sykkelveier. De aktuelle kommunene er Grane, Hattfjelldal, Vefsn, Hemnes, Rana, Saltdal, Fauske, Bodø, Sørfold og Hamarøy.

Kontrakten dekker totalt cirka 700 kilometer vei og følgende elektriske anlegg:

  • 4913 lyspunkter utenfor tunnel
  • 36 tunneler med elektriske anlegg
  • 13 trafikksignalanlegg
  • 17 værstasjoner
  • 53 kamera utenfor tunnel
  • 60 trafikkregistreringsstasjoner
  • 16 punkter for automatisk trafikkontroll
  • 37 bygninger
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur