Emner
Publisert
08.10.2018

Brudd på lønns- og arbeidsvilkår i annenhver kontroll

Statens vegvesen har hittil i år gjennomført om lag 100 stikkprøver om lønns- og arbeidsvilkår hos entreprenørene sine. Resultatet gjør at kontrollene nå trappes opp. Dette går på riktig lønn og kompensasjon. Og det går det på plikten til å undersøke forholdene hos sine underentreprenører og leverandører, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen. Risiko […]

Statens vegvesen har hittil i år gjennomført om lag 100 stikkprøver om lønns- og arbeidsvilkår hos entreprenørene sine. Resultatet gjør at kontrollene nå trappes opp.

Dette går på riktig lønn og kompensasjon. Og det går det på plikten til å undersøke forholdene hos sine underentreprenører og leverandører, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen.

Risiko for sosial dumping

Det vi typisk finner er brudd på bestemmelser om arbeidstid, overtid, skift og ulempetillegg, reiser, diett og innkvartering.

Vegvesenet har gjort mange av kontrollene hos underentreprenører. Bruken av underentreprenører til å gjennomføre arbeid, er utbredt i norsk anleggsbransje.

Ikke i noen av våre stikkprøvekontroller har vi funnet at hovedentreprenøren har gjort de undersøkelser om arbeidernes forhold som de plikter å utføre. Dette utgjør en risiko for sosial dumping, påpeker Sandvin.

Kontroll med lønns- og arbeidsvilkår

Alle snakker om at de ønsker en seriøs bransje. Entreprenørene vil ha like konkurransevilkår. De fleste anser seg selv som de seriøse, og er redd for å tape konkurranse med useriøse. Men jeg er redd for at vi er i en nedadgående spiral. Det er uhyre krevende for oss som byggherre å påse og passe på hvis ikke de store flaggskipene i bransjen holder huset reint, sier Sandvin.

Statens vegvesen har innført et krav om at kontroll med lønns- og arbeidsvilkår hos underentreprenører. Entreprenøren skal dokumentere kontrollene.

Tanken bak denne bestemmelsen, som for øvrig bransjen har stilt seg bak, er at vi sammen skal ta ansvar i kampen mot sosial dumping, sier Sandvin.

Vi har flere eksempler på at hovedentreprenøren går god for sine underentreprenører, selv om det viser seg i ettertid at de ansatte ikke får det de har krav på. Dersom det vi har sett i vår stikkprøvekontroll er representativt, vil jeg påstå at det er et hav mellom liv og lære. Vegvesenet vil øke sin kontroll av hovedentreprenører fremover – selv om det ideelt sett burde være unødvendig at vi skal bruke mye tid og ressurser på å kontrollere at entreprenørene følger opp sine kontraktsmessige forpliktelser, avslutter Sandvin.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur