Foto: Bybanen Utbygging
Publisert: 29.08.2022 

Bussterminalen i Fyllingsdalen er ferdig

Vassbakk & Stol har overlevert bussterminalen i Fyllingsdalen over til eier Vestland Fylkeskommune. Mandag morgen 29. august kunne de første passasjerene ta bussen fra nye Fyllingsdalen terminal.

– Vi vil gratulere innbyggere i Fyllingsdalen med ny flott bussterminal. Byggingen av terminalen har bestått av mange typer fag og utfordringer, hvor vi har fått brukt vår kompetanse med blant annet sprengning i tettbygd område, omfattende trafikkomlegginger og bygging av servicebygg. Prosjektet er et av flere vi har hatt for Bybanen, og jeg vil takke byggeledelsen og for et profesjonelt og løsningsorientert samarbeid som har bidratt til å ferdigstille terminalen til riktig tid, sier prosjektleder Kåre Flatlandsmo i Vassbakk & Stol.

Kollektivterminalen for buss og drosje ble påbegynt i mars 2021. Bussterminalen er nå overlevert etter planen til byggherre Bybanen Utbygging og videre til eier Vestland Fylkeskommune. Kollektivterminalen bygges som en del av Bybanens byggetrinn 4 til Fyllingsdalen, og finansieres som en del av Miljøløftet.

– Vassbakk & Stol har overlevert denne første og viktige delen av kollektivterminalen som planlagt. Vassbakk & Stol har hatt stort fokus på produksjon og framdrift i en vanskelig tid med pandemi og leveranseproblem. Under utbyggingen har Vassbakk & Stol spesielt håndtert en krevende trafikksituasjon for mange trafikantgrupper på en god måte. Det blir moro å se de første passasjerene og bussene på den nye terminalen, sier kontraktsbyggeleder Svein Rosseland i Bybanen Utbygging.

Vassbakk og Stol har i tillegg til en god utførelse av oppdraget, vært aktivt i markedet for å søke mer miljøvennlige løsninger blant annet med elektrifisering av anleggsmaskiner i tråd med ønsket om å gjøre bybanen grønnere også i anleggsfasen.

– Prosjektet har gitt oss ny og god erfaring med elektriske maskiner og kjøretøy, Spesielt har den elektriske lastebilen som ble anskaffet for prosjektet fungert veldig positivt. Vi var litt usikker i forkant av prosjektet hvor stor effekt vi ville få ut av denne, og er blitt positivt overrasket. Bybanens fokus på grønn utbygging har bidratt med å heve Vassbakk & Stol som en miljøvennlig bedrift og resterende maskiner i prosjektet har benyttet biodiesel, sier anleggsleder Helge Pettersen om miljøbidraget til Vassbakk & Stol.

Lettere å reise kollektivt

Bussterminalen er en del av en kollektivterminal som også inkluderer drosjeholdeplass. Drosjeholdeplassen vil bli ferdigstilt av Vassbakk & Stol i slutten av oktober. I kort gangavstand fra kollektivterminalen vil Bybanens linje 2 fra Fyllingsdalen til sentrum via Haukeland Sjukehus gå fra 21. november.

Skyss har ansvaret for bussruter og passasjerinformasjon knyttet til den nye bussterminalen.

Samspillet mellom Bybanen og buss skal gi kollektivsatsingen i Fyllingsdalen et stort løft og større fleksibilitet. Her skal passasjerene lett kunne bevege seg mellom de to kollektivalternativene. Den nye bussterminalen blir derfor bygget slik at den gir en åpen og enkel ferd mellom buss og bane, og en åpen tilgang fra terminal til butikker og tjenestetilbud på Oasen kjøpesenter.
Kollektivterminalen blir universelt uformet og med infotavler og sanntidsinfo om bussenes ankomst og avgang. Det blir tak over venteområdet i samme utforming likt som bybaneholdeplassene. Det blir også satt opp sykkelbokser i sørenden av kollektivterminalen slik at sykler kan låses inn og er under tak.

Fakta om Fyllingsdalen terminal:
  • Bussterminalen får plass til åtte busser, av disse kan fire være leddbusser. I tillegg vil det være oppstillingsplasser for flere busser utenfor rute på terminalområdet.
  • Terminalen flyttes nærmere Folke Bernadottes vei sammenlignet med beliggenheten for dagens terminal.
  • Terminalområdet er løst som en øy med bussholdeplasser på begge sider, og med servicebygg som inneholder toaletter for passasjerer, og hvilerom og toalett for buss-sjåfører.
  • Kollektivterminalen er universelt uformet og med infotavler og sanntidsinfo om bussenes ankomst og avgang. Det er tak over venteområdet i samme utforming likt som bybaneholdeplassene.
  • Det er montert sykkelbokser i sørenden av kollektivterminalen slik at sykler kan låses inn trygt og tørt.
  • Drosjeholdeplassen vil få plass til inntil 12 drosjer. Drosjeholdeplassen blir plassert i nordenden av terminalområdet opp mot Spectrumbygget.
Fakta om kollektivterminalen i Fyllingsdalen:
  • Prosjekterende: Sweco
  • Grunnentreprenør: Vassbakk & Stol.
  • Leskur for bussterminalen monteres av Johs. Sælen og elektroarbeidet utføres av Los Elektro
  • Byggekostnad: 62 millioner kroner
  • Byggherre: Bybanen Utbygging
  • Eier: Vestland fylkeskommune Eiendom
  • Byggingen av kollektivterminal finansieres av Miljøløftet.
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur