Foto: Erik Aksel Haagensen
Ole Peter Galaasen
Publisert: 22.05.2025 

Bygger Nord-Norges største bussterminal ved Tromsø Lufthavn

Giæverbukta kollektivterminal er Nord-Norges største bussterminal med over en million påstigende hvert år. Det er også et viktig knutepunkt som fungerer som byttepunkt mellom busslinjene og som målpunkt for nærliggende næringsaktivitet. Statens vegvesen, avdeling Utbygging nord, er ansvarlig utbygger på vegne av Bypakke Tenk Tromsø, et trepartssamarbeid mellom Tromsø kommune, Statens vegvesen og Troms fylkeskommune.

– Eksisterende terminal ble bygget i 1997-98 og hadde en lite hensiktsmessig trafikkavvikling for bussene som måtte kjøre lange omveger mellom rundkjøringene på Ringvegen for å komme seg inn og ut av terminalen. Inne på terminalen var det 9 lameller som bussene stoppet ved. Dette medførte at av- og påstigende måtte krysse bussenes kjørebane på kryss og tvers av hele terminalen for å komme seg til og fra terminalen og til bussbytte. Området var heller ikke universelt utformet, med smale plattformer og høye kantsteiner, sier Jøran Heimdal, delprosjektleder i Statens Vegvesen.

Den nye terminalen har ny inn- og utkjøring for bussene, noe som gjør at bussene slipper å kjøre ekstra runder i rundkjøringene på Ringvegen for å komme seg inn og ut av terminalen. Dette sparer hver buss mellom 110 til 550 meter kjøring på en høyt trafikkert vei.

Økt trafikksikkerhet

For å øke trafikksikkerheten har den nye terminalen en publikumsøy som alle busser stopper rundt.

– Trafikksikkerhet er ivaretatt gjennom at det finnes kun en gangadkomst til publikumsøyen over bussenes kjørebane. I tillegg vil alle passasjerers bussbytter skje internt på publikumsøya, noe som øker trafikksikkerheten betydelig.

– Hele terminalen er utformet med tanke på universell utforming og for å gjøre det enklere å orientere seg på terminalen. Det er i tillegg snøsmelteanlegg på oppholdsarealene for å unngå skavler og forenkle fremkommeligheten for alle. Det er også etablert brede gangarealer med ledelinjer og taktile heller langs alle aktuelle gangruter, samt til busstopp og viktige funksjoner, sier Heimdal.

God gjennomføring

Entrepriseformen er NS8405 «Enhetspriskontrakt med forhandlinger».

– Kontrakten ble lyst ut januar 2023 og signert 13.juli 2023. På de månedene ble det gjennomført en runde med prekvalifisering og to runder med forhandlinger om oppdraget. Dette er en kontraktsform vi har gjennomført på flere andre prosjekter med svært gode erfaringer.

– Gjennomføringen har gått bra og vi har hatt godt samarbeid med entreprenøren PEAB Anlegg og deres lokalkontor i Tromsø, som vi også har erfaring med fra etableringen av bomstasjoner i Tromsø. Samtidig har prosjektet vært krevende i gjennomføringen særskilt med tanke på at terminalen har blitt bygd samtidig som vi hatt full drift, sier han.

Det er 768 busser innom terminalen hver dag, med 70 busser per time i rushtiden. Årlig er det omtrent 2 millioner av- og påstigende som benytter seg av terminalen enten som byttepunkt mellom busslinjene eller som målpunkt for nærliggende næringsaktivitet.

Tilrettelegger for kollektivreisende

Hensikten med prosjektet er å gjøre det mer effektivt og attraktivt å reise kollektivt gjennom å bedre fremkommelighet for bussen. Prosjektet er en del av gjeldende kollektivstrategi for Tromsø 2017–2030.

– Prosjektet skal legge til rette for eksisterende brukere av kollektivtilbudet, samt tiltrekke seg nye reisende, ved å ha et universelt og moderne design på bussterminalen, gi økt komfort for busspassasjerene, bedre tilgjengeligheten, og øke trafikksikkerheten for de reisende. Prosjektet er derfor ventet å bidra til å overføre reiser fra personbil til kollektivtransport.

– Prosjektet bidrar også til økt trafikksikkerhet for myke trafikanter i området, og bidrar til bedre trafikkflyt i et høyt trafikkert område. Tiltaket tilrettelegger for et attraktivt og trafikksikkert tilbud for kollektivreisende i tillegg til at det bedrer trafikksikkerheten for den øvrige trafikken og bedrer trafikkflyten i området, sier Heimdal.

Relativt ukomplisert for rådgivende

Sweco har prosjektert byggene inklusiv elektro tilhørende bygg. Veg, elektro, terminalområde og bru er prosjektert av Statens vegvesen i egenregi.

– I dette prosjektet har vi jobbet tverrfaglig i kontinuerlig dialog med byggherre. Totalt har vi levert innen syv fagområder, tillegg til oppgaver sammen med rådgivere fra Statens Vegvesen og andre. Kontrakt har vært løpende og vi har jobbet tett med Statens Vegvesen i prosjekteringsfasen og med oppfølging under byggeperioden. Et område som har vært innovativt i prosjektet er selve utforminga av leskurene, og løsningene for festing og montering av glass, sier Roger Pedersen, sivilingeniør i Sweco.

Utbredt bruk av samhandlingsmøter

Magne N. Johansen, prosjektleder i PEAB Anlegg, forteller om et tett samarbeid med byggherre under utførelsen.

– Det har vært utført samhandlingsmøter i forkant av oppstarten hvor vi har blitt enige om felles mål for samarbeidet. Vi har i tillegg gjennomført flere samhandlingsmøter underveis i prosjektet. Dette er punkter som vi og Statens Vegvesen har hatt fokus på igjennom hele prosjektet, og er noe som har fungert utmerket. Dette viser at om man jobber med samhandlingsmøter i prosjektene, så lykkes mann.

Han forteller at de har brukt arbeidsgrunnlaget og faseplaner utarbeidet av Statens Vegvesen som utgangspunkt,

– Vi har gjort noen justeringer mellom fase 2 og 3 for å komme raskere inn i fase 3. Dette for å få tilgang til det store arbeidsområdet, samt utført kritiske arbeidsoppgaver med tanke på sluttfristen og de klimatiske forholdene når det gjelder asfaltering. Varslingsrutiner har vært fulgt og raske avklaringer og tilbakemeldinger fra byggherre har vært en medvirkende suksess for at fremdriften har vært bra igjennom hele prosjektet, sier han.

Krevende trafikkavvikling

Johansen peker på grundig koordinering og fremdriftsplanlegging som en suksessfaktor for prosjektet.

– Det har vært krevende å bygge ny bussterminal mens man holder åpen den eksisterende, med tanke på at det er rundt 768 bussavganger om dagen. Dette på et lite område hvor det skal produsere mye med flere aktører inne samtidig på grunnarbeid, overflatearbeid, betong og bygg, samt ivareta alles interesseres for produksjon og fremdrift underveis.

– Ellers så er det også et område hvor det ferdes mye biltrafikk. Giæverbukta er knutepunkt og vi har begrenset en del av våre produksjoner for å ivareta dette. Trafikkavviklingen har gått bra, men vi er nødt til å tilpasse oss og jobbe en del kveld og natt på enkelte arbeidsoperasjoner.

– Det har også vært en delleveranse med lang leveringstid som resulterte i endringer og stopp i tiltenkt produksjonen som påvirket fremdriften på flere fag. Det har derfor vært viktig å være løsningsorientert og ha flere angrepspunkter å jobbe etter.

– I dag er vi rett opp mot overlevering av prosjektet med overtakelse den 29.11.2024. Nå går det mye i rydding og utsetting av møbler på perrong, testing av utstyr og siste finnish sånn at alt er klart til overleveringen, avslutter Johansen.

 

Denne saken ble først publisert i magasinet Samferdsel & Infrastruktur, desember 2024.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur