Emner
Publisert
21.02.2018

Bygger tunnelportal på skinner

Tunnelportalene til Moanetunnelen bygges opp og skyves inn på såkalt H-bjelk skinner til riktig plass før det pumpes betong inn i forskaling. Med det som kalles doka-reis i stål er forskalingen bygd som en kjøreboks, som går på skinner fra tunnelåpningen og 30 meter uto Tunnelportaler er byggverk som benyttes i endene av fjelltunneler for […]

Tunnelportalene til Moanetunnelen bygges opp og skyves inn på såkalt H-bjelk skinner til riktig plass før det pumpes betong inn i forskaling.

Med det som kalles doka-reis i stål er forskalingen bygd som en kjøreboks, som går på skinner fra tunnelåpningen og 30 meter uto

Tunnelportaler er byggverk som benyttes i endene av fjelltunneler for å beskytte tunnelåpningen mot rennende vann og fallende snø, is stein og jord.

Dette er normal bygging av tunnelportaler og ikke spesielt for denne E134-tunnelen.

Jekkes ut

I hver ende av den om lag 280 meter lange Moanetunnelen bygges det nå slike portaler ved hjelp av portal forskaling som føres på skinne/H-bjelke frem til riktig posisjon.

Deretter jekkes ut slik at portal får riktig profil. Portalene bygges i betong og danner dermed åpningen på tunnelen i hver ende.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur