Prosjektet er en del av Rv.4 Roa-Lygna, etappe 2. Strekningen i Gran kommune mellom Sandvollkrysset på Jaren opp til krysset ved Amundrud er den første av 3 strekninger som ferdigstilles. Arbeidet på strekningen er utført som enhetspriskontrakt av
firmaet Anlegg Øst AS.
Oppdraget har omfattet breddeutvidelse mot øst fra Sandvoll til Amundrud, en strekning på ca.3,8 km på rv. 4. Utbedring av på- og avkjøringsramper, etablering av midtdeler, samt bygging av ny avkjøringsrampe ned mot fv. 34 ved krysset Sandvoll. Sanering av Steinerud overgangsbru av betong, og breddeutvidelse av fem konstruksjoner, hvor av tre bruer og to kulverter.
Anlegget er klar for åpning 7 måneder før kontraktens sluttfrist. Frist for ferdigstillelse ble i utlysningsdoku- mentene satt til 1. okt. 2023, der det i forhandlingsfase ble gitt et tilbud fra entreprenør med åpning 7. juli 2023. Prognose for sluttkostnad ligger 25 mill kr under. kostnadsramme eks mva 128 mill.
Hovedfokuset er å sørge for en mer trafikksikker E39 for alle, inkl. gående og syklende, der lokalbefolkningen kan ferdes tryggere på lokalvegnettet med liten trafikk. I tillegg vil man ivareta fremkommeligheten på den nye europavegen og bedre miljøforholda for randbebyggelsen.
Strekningen er omtalt som «den glemte vei» der store deler av strekningen mangler gulstripe og i tillegg er veldig ulykkes utsatt. I perioden 2009-2018 ble det registrert 29 trafikkulykker på de tre strekningene som skal utbedres/erstattes. 2 av disse var dødsulykker og 7 ble alvorlig skadd. Trafikkmengden i dag er på 1500 (ÅDT) kjøretøy i snitt pr. døgn gjennom året.
Prosjektet er delt inn i tre delstrekninger og når alle delstrekningene blir ferdige i 2025 vil det gi 28 km ny 2-felts vei med 9 m bredde, redusert reisetid med 7 minutter og 5 km innspart kjørelengde. I tillegg vil vi få en samlet lengde på 14 km med fartsgrense 90 km/t.
Føremålet med prosjektet er utbetring av E39 på strekninga mellom Myrmel og Lunde. Vegbygging og tunneldriving på strekning er kome godt i gang.
Prosjektet omfattar utbetring og omlegging av 3,7 km smal og svingete veg i Gaular kommune, nord for Sande.
Me ynskjer å takke samtlege aktørar for eit godt arbeid, og ser fram til eit vidare godt samarbeid.
E16 Kvamskleiva er et rassikringsprosjekt som skal øke sikkerheten og sikre regulariteten for de vegfarende på en 5,4 km ny strekning. Som rassikring etableres det en ny 1,8km lang tunnel (Hugaviktunnelen), i tillegg etableres det en 0,5 km lang fanggrøft/rasvoll langs Nordsvins- fjorden som sikring langs rasura under Hugakollen. Vegen skal erstatte den gamle E16 traseen som gikk gjennom Kvamskleiva tunnelen, dette er den mest rasutsatte strekningen langs riksvegene i region Øst. Prosjektet er statlig finansiert med rassikringsmidler over statsbuds- jettet og har en kostnadsramme på 785 mill. 2022 kr.
Prosjektet gjennomføres som en totalentreprise der prekvalifisering og tildelingskriterier ble vektet før utvelgelse av entreprenør. Hæhre entreprenør AS ble valgt som entreprenør og kontrakt ble signert 28.10.2020. Entreprisekostnad var estimert til 485 mil 2020 kr. eks mva. Prosjektet har avtalt sluttfrist 13.02.2023, vi er godt i rute og håper å kunne åpne vegen 3,5 måneder før fristen. (første halvdel av November). Årsaken til dette er et godt samarbeid mellom entreprenør og byggherre og at det har vært lite uforutsette forhold i gjennomføringen.
Prosjektet omfatter oppgradering av Borgundtunnelen (3 km) og Seltatunnelen (1,6km) på E16 i Lærdal. Av arbeider som er utført nevnes sprengning av plass for nye tekniske bergrom, bygging av tekniske bygg i disse og dessuten utenfor tunnel, full utskiftning av hele det tekniske anlegget, herunder ny belysning, nødbelysning, nødnett, nye nødskap, veibom, skilt og vifter. Oppkoblingen av det tekniske utstyret mot Vegtrafikksentralen for løpende kontakt og overvåkning er vesentlig og er et krav i alle tunneler. Arbeidet omfatter også riving av alt gammelt teknisk utstyr. Som endel av arbeidet vil det bli montert veibelysning på strekningen mellom tunnelene. På rasteplassen ved Sjurhaugfossen som ligger plassert mellom tunnelene og som er en severdighet i seg selv, er det bygget et tekniskbygg som er utsmykket med «kunstbetong».
De to tunnelene ligger på E16 som inngår som en del av det europeiske hovedvegnettet hvor oppgradering av tunnelene er en prioritert nasjonal oppgave og et krav fra EU. Arbeidet skal bidra til vesentlig forbedring av sikkerheten i tunnelene på dette vegnettet. Den økonomiske rammen for oppgraderingen av tunnelene Borgund og Selta er 272 mill kr (2022-kr).
11,9 km ny E16 bygges i en trasé utenom sentrums- og boligområder i Jevnaker. Vegen starter på Eggemoen i Ringerike kommune og ender på Olum i Jevnaker kommune. Vegen erstatter den smale og svingete Olumslinna, som med stigning på ca. 6 % var ulykkesutsatt og hadde dårlig fremkommelighet vinterstid. En jernbaneunder- gang med høydebegrensning 3,9 m som var en flaskehals fjernes også. Vegen bygges som to-felts veg med midtdeler, vegklasse H2 (tidligere vegklasse H5), med fartsgrense 90 km/t. Det bygges til sammen 5,4 km tre- og firefelts veg i prosjektet grunnet forbikjøringsfelter. 2,7 km fylkesveg med parallell gang- og sykkelveg inngår, samt at tiltak på 2 km avlastet veg gjennom Jevnaker skal utføres etter åpning av ny E16. Prosjektet utfører også støytiltak på til sammen 120 eiendommer. Prosjektet er et bompengeprosjekt og har en kostnadsramme på 3480 mill. 2022-kr. Fordeling statlige midler og bom er hhv. 42 og 58 %.
Arbeidene med ny E16 er utført i to totalentrepriser:
• 1,5 km ny E16 er utført av PNC Norge AS. Randselva bru utført som fritt frambygg utgjør hovedarbeidene. Brua er 634 m lang og 60 m høy. Kontraktsverdi 463 mill. 2019-kr. Åpning planlagt 7. juli 2022.
• Resterende 10,4 km ny E16, samt 2,7 km fylkesveg med gang- og sykkelveg, er utført av Skanska Norge AS. 15 konstruksjoner og masseflytting av 0,85 mill. m3 fjell og 0,4 mill. m3 løsmasser utgjør hovedarbeidene. Kontraktsverdi 1149 mill. 2020-kr. Delåpning foretatt 20. desember 2020, 6. mnd. før sluttfrist 1. juli 2022.
Den 42 kilometer lange E16-strekningen mellom Fagernes og Øylo har relativt dårlig standard, mye randbebyggelse og blandet trafikk. Vegen er ulykkesbelastet og har dårlig framkommelighet på dager med stor utfart.
E16 er en av hovedvegene mellom Oslo og Bergen, og hovedpulsåra gjennom Valdres. Vegen er den strekningen mellom øst og vest som er mest åpen vinterstid.
Flere delstrekninger mellom Fagernes og Øylo inngår i ei liste over de 20 prosent farligste strekningene i Innlandet. På strekningen er det flere punkter som ikke er framkommelig for modulvogntog.
Statens vegvesen har fått midler til å gjennom- føre utbedringer som skal øke trafikksikkerheten og bedre framkommeligheten på E16 Fagernes-Øylo. Her er den 25 km lange streknin- gen mellom Hande og Øylo prioritert sammen med ulykkespunktene Ulnes nord, Røn og Reiesvingen som ligger mellom Fagernes og Hande. Byggeperiode er 2020–23. Det er satt av 500 mill.kr til utbedringer for å øke trafikksikker- heten og framkommeligheten.
Prosjektet omfatter bygging av ca. fem kilometer ny riksveg på strekningen Besteland–Helle i Valle kommune. Arbeidet har blant annet bestått av sprenging, flytting av masse, drenering, asfaltering og rekkverksarbeid.
I prosjektet inngår også bygging av ny bru på Besteland og det har blitt etablert busslommer både på Besteland og Helle. Dagens riksveg skal legges om til lokalveg fra Besteland til Helle, det har blitt bygd driftsavkjørsler og natursteinsmurer og flere bygninger har blitt revet.
Den fem kilometer lange strekningen har nå fått lik standard som de andre utbygde strekningene langs riksvegen i Setesdal. Målet er få en sammenhengende og bedre standard for hele riksveg 9, og dermed også en mer trafikksikker vei.
Totalt har prosjektet hatt en kostnads- ramme på ca. 130 millioner NOK.
Eksisterende Støylsnestunnelen, som ligger i Sunnfjord kommune i Vestland fylke, blir forlenget med om lag 6,5 km ny tunnel for rassikring av Rv 5 langs hele Kjøsnesfjorden. Den nye tunnelen er koblet til Støylsnestunnelen inne i fjellet, og total lengde for den nye Kjøsnestunnelen blir om lag 8,6 km. Prosjektet består i hovedsak av om lag 6,5 km ny tunnel med profil T 9,5, samt rehabiliter- ing av Støylsnestunnelen som har profil T8,5. Støylsnestunnelen blir rehabilitert med nye tekniske bygg samt nytt elektroteknisk anlegg.
Støylsnestunnelen ble åpnet for trafikk i 2009. Implenia AS har drevet om lag 3 km av den nye tunneldelen der massene ble brukt til byggingen av E39 Bjørset – Skei, som ble ferdigstilt i 2019. Hæhre Entreprenør AS utfører arbeidene med driving av de siste om lag 3,5 km, samt alle etterarbeidene og rehabilitering av Støylsnestunnelen i totalentreprise. Disse arbeidene startet høsten 2019 og er planlagd ferdige høsten 2022. Kostnadsrammen for prosjektet som utføres av Hæhre Entreprenør AS er på om lag 1,2 milliarder NOK.
Tunnelene inngår på E16 i Aurland kommune i Vestland fylke. Gudvanga-tunnelen med 11.428 meter regnes som et av Norges tredje lengste veitun- nel. Den ble åpnet 17.desember 1991. Tunnelen har tidligere hatt flere alvorlige branner, og er en av flere årsaker til at det har vært behov for oppgradering. Arbeidet som har blitt utført var i utgangspunktet delt opp i to anbud grunnet kompleksiteten i prosjektet.
Flenjatunnelen er 5.053 meter og ble åpnet i 1985. Den var i dårlig forfatning og senere oppgradert. Arbeidet i nyere tid har vært i forbindelse med det elektrotekniske og oppgradering på anlegg. Selve prosjektet består av ca.16,5km med tunneloppgrader- ing og har blitt utført av arbeidsfellesskapet Flage Maskin/Kvinnherad Elektro med en kostnadsramme på ca. 295,5 millioner kroner, prosjektet anses sluttført i løpet av sommeren 2021.
Sambandet Hjelmeland- Nesvik- Skipavik er en del av riksveisambandet. Sambandet er utpekt som første i Norge med hydrogen-elektrisk drivstoff. Grunnen til at dette sambandet ble valgt ut:
Det ligger i et skjermet farvann i fjordene innenfor Stavanger.
Kort nok til fullelektrisk drift, slik at ny teknologi kan utprøves med sikkerhet om at trafikantene får samme tilbud som med konvensjonell teknologi. Passer tidsmessig ift når det skal tegnes ny kontrakt. Riksvegferjesamband.
Samband med mer enn en ferje.
Det skal bygges ny ferjepir på Nesvik og Hjelmeland med nødvendig infrastruktur på kaiområdet på land. Det skal legges til rette for el-lading på de nye ferjepiren. For å ha tilfredsstillende sikkerhet skal det legges opp til dobbel ferjekai. Dersom et kaianlegg blir skadet, vil avstanden til alternativt anløpssted (Arsvågen om E39) være utenfor rekkevidde for en ladbar ferge.
Entreprisen omfatter nye ferjekaier og nytt kaiområdet på Nesvik og Hjelmeland.
Haumyrheitunnelen er en eksisterende toløps tunnel på 350 meter som ligger like øst for Topdalsfjorden ved Varoddbrua. Tunnelen ble tatt i bruk i henholdsvis 1992 og 1994 og har nå et behov for å bli rehabilitert for å øke levetiden. Den utløsende faktoren for arbeidene er behov for supplerende bergsikring, men samtidig er det bestemt at østgående tunnelløp skal utvides til å omfatte et nytt kollektivfelt som da videreføres fra den nye Varoddbrua frem til eksisterende avkjøring mot kryss Rona. Av den grunn vil det i tillegg til arbeider i selve tunnelen være behov for å bygge to nye tunnelportaler og forlenge en overgangsbru over E18 i vestre ende av tunnelen.
Prosjektet har en byggetid på ca. 16 måneder og sluttføres våren 2021.