Det har vært spennende, krevende og givende å få være med å bygge denne brua sammen med flinke fagfolk. Alle som har bidratt i byggingen av denne brua kan med rette være stolt over å ha bidratt til et samferdselsprosjekt som i overskuelig fremtid vil påvirke samfunnsutviklingen i Nord-Norge.

Prosjekt E18 Varoddbrua ligger i Kristiansand kommune. Ny bru skal krysse over Topdalsfjorden
fra Torsvik på østsiden til Varodden på vestsiden av fjorden. På stedet finnes det i dag to bruer. Den eldste brua er en hengebru. Den ble tatt i bruk i 1956 og skal nå erstattes av en ny bru. Den andre som ble åpnet i 1994 skal fortsatt betjene vestgående trafikk.

Ny Varoddbru skal erstatte dagens hengebru. I framtidig situasjon skal begge bruene ha 2 kjørefelt
for den vanlige trafikken og et kjørefelt reservert for kollektivtrafikk, totalt 6 felt. Det vil si at dagens gang- og sykkelveg på eksisterende bru gjøres om til kollektivfelt. Ny gang- og sykkelveg etableres på den nye brua som skal bygges.Sammen med våre dyktige entreprenører, rådgivere og øvrige fagfolk står prosjektet etter planen ferdig i løpet av 2020.

Statens vegvesen gratulerer Ryfylke med fast vegforbindelse mot byområdet på Nord-Jæren. Den 14,4 km lange Ryfylketunnelen inngår i prosjektet Rv 13 Ryfast/E39 Eiganestunnelen som totalt omfatter 3 tunneler og omfattende daganlegg i Strand og Stavanger.
Totalt er det bygget nesten 53 km med tunnel og et av landets mest omfattende samferdselsanlegg. Ryfylketunnelen er verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel (292m under havoverflaten). Prosjektet vil bidra til et forbedret overordnet transportsystem og et utvidet bo- og arbeidsmarked.