Illustrasjon: COWI
Emner
Publisert
10.11.2020

COWI skal redusere CO₂-avtrykk med over 70 prosent innen 2030

COWI vil skjære markant ned på selskapets reiseaktivitet i Norge og internasjonalt. Dette og andre tiltak vil bidra til målsetningen om å være en CO₂-nøytral virksomhet innen 2050.

COWI skal kutte 25 prosent av alle flyreiser i forbindelse med kundemøter og 50 prosent av flyreiser relatert til interne møter og seminarer. Det gjelder for innenriksflyvninger og internasjonale reiser.

– Vi er fast bestemt på å gjøre en forskjell for klimaet og bidra til en mer bærekraftig fremtid. Det gjør vi hovedsakelig gjennom våre 14 000 prosjekter med kunder over hele verden. Vi utvikler løsninger for bærekraftige byer og samfunn gjennom våre tjenester innen transport, energi, bygg, vann og miljø, sier administrerende direktør i COWI, Marius Weydahl Berg.

Marius Weydahl Berg. Foto: Ragnhild Heggem Fagerheim/COWI

– Samtidig har vi et stort ønske om at vårt eget CO₂-avtrykk fra egen drift reduseres. Vi må feie for egen dør og vi har et konkret mål om 70 prosent reduksjon innen 2030 med 2008 som referanseår. Vi vil være helt CO₂-nøytrale innen 2050. Jeg er veldig fornøyd med at vi nå er klare med planen for hvordan vi innfrir målene for den første delen av reisen, fortsetter Berg.

Grundig analyse bak beslutning

De valgte tiltakene stammer fra en grundig analyse laget av COWIs egne klimaregnskapseksperter. Konklusjonen er ikke til å ta feil av:

– Nesten halvparten, eller 48 prosent av våre samlede CO₂-avtrykk, kommer fra jobbreiser, og av disse utgjør flyreisene hele 71 prosent. Derfor er det også her vi har valgt å sette inn tiltak. Dessuten har vi valgt å elektrifisere bilparken vår, så alle nye tjenestebiler er elbiler.

COWI-ansatte har selv bidratt med forslag til CO₂-initiativer i prosessen med tiltakene.

Digitalisering som brekkstang for klimainnsats

De nye tiltakene vil ha store innvirkninger for bedriftens 7000 medarbeidere som er fordelt på kontorer i 23 land verden over. Berg er likevel overbevist om at det kan la seg gjøre:

– Korona er en tragisk og utfordrende situasjon for oss, men den har vist oss at vi kan omstille oss raskere enn vi har kunnet forestille oss. Som hos alle andre stoppet reisevirksomheten vår over natten da vi stengte ned. Det betyr at vi nå i 2020 har nådd våre 2030-mål for CO₂-reduksjon, men dette er en ekstraordinær situasjon og vil antakelig ikke vare. Tross nedstengingen har vi også opprettholdt en høy produktivitet, og kundetilfredsheten steg på grunn av hyppig virtuell kontakt med kunder. Det har bekreftet at ny digital atferd kan være en brekkstang for vår klimainnsats, sier Berg og understreker:

– Selv om 2020-situasjonen med ekstremt lav reisevirksomhet ikke kan være permanent for et selskap med prosjekter over hele verden, så er i hvert fall én ting sikkert: Vi kommer aldri til å fly i samme omfang som før korona.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur