Lørdag 8. november rundt klokken 14 åpner den midlertidige veien forbi rasstedet i Levanger.
– Det har vært viktig å få på plass en trygg E6 forbi rasstedet raskt. Jeg vil berømme Statens vegvesen og alle fagfolkene som har stått på for å få på plass den midlertidige veien så raskt og effektivt som de har gjort. Dette gir forutsigbarhet, trygghet og bedre fremkommelighet for både lokalbefolkningen og næringslivet, som nå vil slippe lange omkjøringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Siden skredet ved Nesvatnet 30. august tok med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen har Statens vegvesen jobbet på spreng for å få på plass en midlertidig E6 forbi rasstedet.
Veibygging i ekspressfart
Anleggsarbeidet har pågått siden starten av oktober. Det var likevel først for litt over to uker siden de siste godkjenningene for de geotekniske beregningene kom på plass, som gjorde det mulig å arbeide for fullt langs hele strekningen. Det har vært arbeidet på spreng både dag, kveld og også på natt de siste ukene for å få veien klar.
– Det hadde ikke vært mulig å få ferdig veien så fort uten å begynne på deler av strekningen tidlig. Vi har tatt de snarveiene vi kan, uten at det er gått ut over sikkerheten, sier Harald Inge Johnsen, prosjektsjef i Statens vegvesen.
Traseen som er bygget ligger tett på fjell, og med fast fjell mellom ny vei og rasområdet. Den midlertidige vegen er 1,2 kilometer lang, ni meter bred og blir åpen for alle trafikantgrupper, også modulvogntog.
Arbeidet med jernbanen og permanent E6 fortsetter
Arbeidet med å kartlegge og gjenoppbygge den opprinnelige E6-traseen i samarbeid med Bane NOR fortsetter. Ny permanent E6 skal bygges på samme grunn som jernbanen, og byggingen må derfor skje parallelt med jernbanen. Det er et forhold som kompliserer arbeidet med reetablering av opprinnelig E6.
Sikringstiltak må tilpasses for å sikre både ny trygg permanent E6 og jernbane.
Samtidig med at midlertidig E6 åpner, åpner også deler av Nye Veiers prosjekt E6 Kvithammar–Åsen.
SE BLADARKIV
