Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Dobbeltsporutbyggingen gjennom Eidsvoll i rute Bane NOR, Eidsvoll: Rundt 250 deltok på markeringen av 1 år siden byggestart av utbyggingsprosjektet nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll. Anleggsarbedeidere fra entreprenøren fikk servert burgerlunsj på spuntplater av Bane NOR-ansatte. Foto: Per Huuse / Bane NOR

Emner
Bane

Publisert
06.September.2019

Dobbeltsporutbyggingen gjennom Eidsvoll i rute

Utbyggingsprosjektet nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll, fra Venjar til Eidsvoll nord, går som planlagt. I dag ble det markert ett års anleggsdrift og et infrastrukturprosjekt i rute.

– Vi har gjennomført første året med anleggsdrift i prosjektet. Vi er i rute og vi har etablert en svært god sikkerhetskultur som bidrar til høy trivsel, motiverte anleggsarbeidere og et prosjekt uten skader med fravær. Det er vi svært godt fornøyd med, sier prosjektleder Leif Arne Hafstad i Bane NOR.

Han konstaterer at det til sammen er det utført over 200 tusen arbeidstimer ute på anlegget og cirka 170 anleggsarbeidere og funksjonærer har vært involvert i kortere eller lengre perioder.
HMS-statistikken viser at det jobbes sikkert og trygt. Og det er både Bane Nor og entreprenøren NCC svært godt fornøyd med.

– At vi har fått etablert en solid sikkerhetskultur, som gjør at vi unngår alvorlige hendelser, er svært viktig for både byggherre Bane Nor og for oss som entreprenøren. God planlegging, dialog og samhandling og gode kontrollrutiner bidrar til at vi har klart å etablere en solid sikkerhetskultur, sier prosjektlederGeir Kildemo i NCC.

Awareness Day

Samtidig som det ble markert ett års anleggsdrift, arrangerte NCC sin årlige Awarness Day, hvor alle 16 500 ansatte i NCC-konsernet stanser opp arbeidet og diskuterer sikkerheten på arbeidsplassen sin. Under årets markering var det sikker adferd i prosjektene som ble diskutert.

– Vi er svært viktig for oss å arrangere Awareness Day. Skal vi opprettholde god sikkerhet i våre prosjekter, må vi bruke tid til å prate om sikkerhet og gjøre nødvendige korrigeringer om det i diskusjonene kommer frem gode forslag eller vi avdekker ting som krever korrigeringer. Awarenessday bidrar derfor til å motivere alle våre ansatte, sier Geir Kildemo.

Dobbeltsporutbygging gjennom Eidsvoll etter 1 år: Andel av prosjektet utført: 27 prosent Arbeidstimer utført: Ca 200 000 Personell i prosjektet: Ca 170, yrkesarbeidere og funksjonærer Masseforflytning: Ca 300 000 m3 jord utgravd og kjørt til deponi. Utgjør ca 40 prosent av totalt volum masseforflytning. (I tillegg er matjord på et 440 000 kvadratmeter stort anleggsområde skrapet av og lagret under anleggsperioden, for å tilbakeføres når jernbanebyggingen er ferdigstilt.) Betong støpt: Ca 4 000 m3 av totalt 27 000 m3 – hovedsakelig brufundamenter/søyler, landkar, kulverter og teknisk bygg. Armering: Utført ca 600 tonn av totalt 2 432 000 kg på anlegget. Spunt: 22 000 m2 Boring av rørvegg: Så langt boret 5 260 m av totalt cirka 6 000 m.

Les Også

Første strekning med ERTMS rulles ut

I desember 2022 skal det nye felles europeiske signalsystemet tas i bruk på Gjøvikbanens nordre del, fra Roa til Gjøvik. Nå starter arbeidene med å etablere føringsveier for nye signal- og telekabler ved stasjoner og planoverganger på den omtrent 115 kilometer lange strekningen fra Grefsen til Gjøvik.

Les Også

Leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen

ABB i konsortium med Magnus M. Thunestvedt skal detaljdesigne, levere og installere de elektriske systemene for kjørestrømmen til Bybanenes utvidelse til Fyllingsdalen.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.