Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel. Foto: Erik Larssuen/Statens vegvesen
Publisert: 21.08.2025 

E45 Kløfta klargjøres for utbygging

Nå legges kraft- og fiberkabel til bygging av E45 Kløfta. Målet er å redusere utslippene fra milliardprosjektet i Finnmark.

Mandag 18. august startet arbeidet med å føre strøm og fiberkabel til E45 Kløfta. Det markerte starten på forarbeidene til utbyggingen som skal fjerne det det ras og skredutsatte området på vegen opp til opp til Finnmarksvidda.

– Det er herlig å være i gang med det første fysiske arbeidet knyttet til dette etterlengtede prosjektet, sier prosjektleder Edgar Olsen.

Kortreist arbeidskraft

Det er Alut, tidligere Alta kraftlag, og deres utførende entreprenør, CSP AS, som løser oppdraget for Statens vegvesen. Fra nordsiden av prosjektet, som vender mot Alta, skal det legge cirka 5 kilometer med ny høyspentkabel. Fra sørsiden av anleggsområdet skal det legges cirka 6 kilometer høyspentkabel i retning Kautokeino.

– Målet er å få ned bruken av fossilt brennstoff, og reduserer direkteutslipp av Co2 fra vår utbygging. Vi legger derfor opp til at entreprenørene som ønsker å vinne våre tre kontrakter i størst mulig grad skal benytte strøm som kraftkilde til sine maskiner og utstyr, forklarer Olsen.

Kraft- og fiberkablene skal også brukes til sikker forsyning av strøm og styring av tunnelens sikkerhetssystemer, når det nye veianlegget står ferdig.

Tre kontrakter

Dagens E45 i Kløfta går igjennom et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider. Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid.

­­­For å styrke muligheten for lokale ringvirkninger, med også for holde kostnadene nede, har Statens vegvesen her valgt å lyse ut selve veibyggingen ut i tre uavhengige kontrakter. Kontaktene er utførelsesentrepriser.

De tre entreprisene er

  • E1 – Forberedende arbeid: Bygging av 1,5 kilometer vei på Altasiden av Kløfta, vei til messedepot og etablering av midlertidig bru over Eibyelva.
  • E2 – Tunnel: 4,2 kilometer tunnel og 2,2 kilometer vei i dagen.
  • E3 – Bru over Eibyelva 150 meter.

 

Utlysninger

– Vi lyser ut tilbudskonkurransen på E1 til høsten i år. E2. Den største entreprisen med tunnelen tar vi sikte på å få ut sommeren 2026, mens E3 lyses ut senere samme år, sier Olsen.

Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur