Select Language
  • English
  • French
  • German
  • Italian
  • Spanish
Hjem » En sensor gjør mer enn du tror
En sensor gjør mer enn du tror

En sensor gjør mer enn du tror

Vegvesenets 300 sensorer kjører 135000 førerprøver i året. Mange har i tillegg flere oppgaver på programmet.

EMNE: Veg
PUBLISERT: 28.November.2019

De fleste sensorene har flere oppgaver enn å kjøre førerprøver i klasse B.

Variert arbeidsdag

Linda Botten ved Hafslund trafikkstasjon er blant dem med ulike oppgaver i løpet av ei arbeidsuke.

Hun kjører praktisk prøve både for klasse B, B med henger og tungbil. I tillegg jobber hun med å utvikle teorispørsmål i de tyngre klassene, gjennomfører kjørevurderinger og holder informasjonsmøter med foreldre som skal øvelseskjøre med barna sine og møter med russen om trafikksikkerhetsarbeid.

– Jeg drar nytte av ulike erfaringer alt etter hva jeg skal gjøre, noe jeg ikke ville fått hvis jeg bare hadde hatt en oppgave. De ulike oppgavene er et ledd i nullvisjonen, noe som gjør det lettere å se helheten i trafikksikkerhetsarbeidet. Å ha en variert arbeidsdag gjør det også interessant og motiverende å jobbe som sensor. Det har gjort at jeg har vært i Statens vegvesen i mange år, sier Botten.

Ulike oppgaver

Mange av sensorene har i tillegg til førerprøver noen av oppgavene opplistet under:

  • Praktiske førerprøver i alle klasser
  • Utrykningsprøver
  • Muntlige teoriprøver
  • Kjørevurderinger
  • 65 + kurs
  • Informasjonsmøter om mengdetrening for foreldre
  • Trafikksikkerhetsarbeid russ
  • Kampanjer, for eksempel refleks og skolestart
  • Bilbeltekontroll
  • Saksbehandling (klagesaker, førerkortsaker – dispensasjon)
  • Bistå Vegdirektoratet med kvalitetssystemet
  • Bistå Vegdirektoratet med utvikling og testing av IT-system
  • Kvalitetssikring av førerprøver – som førerprøveruter og sensors arbeid
  • Vedlikehold av kompetanse

Ambulerende bemanning

– For å ha et best mulig førerprøvetilbud på de stedene hvor vi i dag leverer praktiske førerprøver, bruker vi i svært mange tilfeller ambulerende bemanning. Denne reisevirksomheten krever også av tidene til sensorene.

Det sier Dag Terje Langnes som leder Trafikkopplæringskontoret i Vegdirektoratet og fortsetter:

–  De oppgavene som ikke direkte er brukeravhengig, legges til de roligste tidene på året. På den måten kan vi prioritere førerprøver når etterspørselen er størst.

Mest Lest

Leverer vannrenseanlegg til en halv milliard

Sentral lokalisering av stasjoner styrker jernbanens konkurransekraft

Nye aktører på vei inn i bompengesektoren

Ny entreprisemodell på E6 Helgeland

Hyperloop’en rykker stadig nærmere

Bane NOR har hevet to entreprenør-avtaler

Klar-ferdig-byggestart av InterCity gjennom Eidsvoll

Telehiv – sikkert som våren

Ser masse kostnadskutt i lokal stein

Utvikler instrument for å måle avstand til grunnfjell

Rambøll med ny avtale for bybanen i Bergen

Lanserer automatisk modellsjekk av BIM-objekter

Sikrere smell med digitalisering

Styrkt satsing på jernbane

Konkurransen om bygging av den 600 meter lange Grenlandsbrua er i gang

Setter Rogaland i nytt gatelys

Fornybar energi kan sikre isfrie og trygge bruer på vinteren

Vil finne nye løsninger for fornybar energi

Gikk helt til topps i sin klasse

Med kjempekontrakt i Skottland – gjenvinning for 400 millioner euro

Bergensbanen får nytt ståltak til vinteren

Kontraktene må forståes og utvikles

Konsekvenser ved eventuell streik i Bane NOR

Dobbeldekkertog kan være på plass ved årsskiftet 2019/2020

Vil ha utslippsfrie anleggsmaskiner

SJ skal bidra til eit betre togtilbod til passasjerane for ein langt lågare pris for staten

Separasjon i årets VA-Bacheloroppgave

Virtuell virkelighet – en ny måte å fortelle historien på

GjordGjorde mer enn opprinnelig planlagt for jernbanen i Osloe mer enn opprinnelig planlagt for jernbanen i Oslo

Tidsreise for minister

Nå kommer den nye sykkelruta på Frogner

Travle helgeøkter på flere banestrekninger

Bompenger er et nødvendig onde

Veiforfall helt i det blå

Enighet om ny tariffavtale for ansatte i Bane NOR

Går for to indre korridorer i videre planlegging av E39

39 elbusser på Nedre Romerike

– Vi sparer veldig mye tid

Senter for solenergi på Herøya

Omsetter for 1,1 milliarder i år

Norgestrafikken sikrest i Europa

Hvordan få flere til å kjøre sammen?

Visjonær mobilitet i Berlin

Enighet mellom Nye Veier og Veidekke Entreprenør AS

Kontrakt på Ny lufthavn Bodø signert

Selvgående kantklipp eller stormaskiner

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Nominert til Oslo bys arkitekturpris

Satte verdensrekord

Samferdselsministeren i møte om bompengeinnkrevjing

17 firma interesserte i prestisjekontrakt

Norge i front på tunneler

Flere konstruksjoner under bakken

Viktig med bompenger for elbil

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

Tunnelprosjekter har skapt nasjonal klynge

Norges beste vegutbygging skjer like oppunder polarsirkelen

Vegvesenets OPS-prosjekter trekker internasjonal interesse

Uten veivedlikehold stopper Norge

Skredanalyse: Mer vei vil regne bort

Avinor forbereder utbygging på Tromsø lufthavn

Åpning av Follobanen utsettes ett år

Tunnel stappfull av elektronikk

Historisk kontraktsignering mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Sweco vant stort oppdrag for Nye Veier

Stor jernbaneteknisk kontrakt til AZVI s.A.

Passer på havet

AF Gruppen og Nye Veier åpner E18 Tvedestrand – Arendal tre måneder tidligere enn planlagt

Nytt oppdrag for Avinor på Oslo lufthavn

Oteråga stasjon og kryssingsspor åpnet

Hvordan kan «villmark» bli en naturlig del av byen?

Skal planlegge gigantprosjektet Fornebubanen

Den smarte byen er grønn, bærekraftig, digital og sosial

Nye Veier har valgt AF Gruppen Norge AS for bygging av E39 Kristiansand vest – Mandal øst

– Vi gjør hverdagen enklere

Kobling av jernbanedata skal gi smartere vedlikehold og mer presise tog

Konsesjon til vindkraft på Stokkfjellet i Selbu

Bane NOR takker NCC

Bedre sikkerhet med digitale skiltvogner og infotavler

Gratis kollektivtransport: Godt for folkehelsen

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Noe er feil – alt for få tjener penger

Ny håndbok N200 om vegbygging

Betongavfall: – Folk er frustrerte der ute

Storkontrakt til Utleiesenteret

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett

Sterk vekst i godstransporten

Geopolymerbetonger, hva er nå det?

Robust levering til Norges største samferdselsprosjekt

Valgt til å rehabilitere Vålerengtunnelen

60 millionar kroner i godsstøtte gir meir gods på bane

Vegdirektoratet følger ikkje opp avvik i tunnelane

Tysk samferdselsgigant på plass i Norge

Inviterte til VDC-kurs i verdensklasse

Batterier gjør skipskraner miljøvennlige

NSB og Nettbuss skifter navn til Vy

Norgesglasset vant bransjepris

Merkedag 4. desember: Santa Barbara

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Først med miljødeklarasjon på pukk i Norge