Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Et stort steg for trafikanten I fremtiden kan tingenes internett legge til rette for at alle snakker med alle. Illustrasjon: Nye Veier

Emner
Teknologi

Publisert
23.August.2019

Et stort steg for trafikanten

Det er ikke mange tiårene siden vi i Star Wars-filmene kunne se Han Solo og Luke Skywalker reise rundt i galaksen med farkoster på autopilot, snakkende hjelpere og sensorer som varslet om vedlikehold og fare. Slik teknologi finnes ikke lenger bare på kinolerretet.

Når alle snakker med alle

En fullsatt sal i Forskningsparken i Oslo fikk denne uken presentert hvordan Nye Veier i samarbeid med oppstartsbedrifter kan bruke IoT, Internet of Things, for å øke trafikksikkerhet, bærekraft og samfunnsnytte på norske veier.

Marte Ruud Sandberg, Product Marketing Manager IoT & Big Data i Telenor. Foto: Nye Veier

IoT, på norsk kjent som tingenes internett, er tanken om et økosystem av dingser og måleinstrumenter som kan kommunisere med hverandre. Man skal ikke tenke lenge før en skjønner at dette kan være relevant for veibransjen. Det kan være snakk om optiske kameraer på biler som registrerer fukt eller is i veibanen, og rapporterer til veitrafikksentralen at det må saltes, eller digitale veiskilt som automatisk senker fartsgrensen dersom det skjer en ulykke. Begge disse eksemplene er allerede i testfasen her i Norge.

Sebastian Kussl, leder for utbyggingsstrategi i Nye Veier, beskriver det slik for de fremmøtte:

– Når vi stiller høye krav til dagens transportsystem, kommer vi til å stille enda høyere krav til morgendagens transportsystem, introduserer han.

Sebastian Kussl, leder for utbyggingsstrategi i Nye Veier. Foto: Nye Veier

Bilens fingeravtrykk

Kussl er allerede godt i gang med selskapets visjon om å bli en fulldigital innovativ kraft i bransjen. Aktivt samarbeid med StartupLab og ulike oppstartsselskaper har resultert i at Nye Veier allerede har gjennomført de første testene av ny sensorteknologi på den nyåpnede motorveien mellom Tvedestrand og Arendal.

– Vår løsning er en sensor som ligger under asfalten, og som ut ifra bilens unike magnetfelt kan kjenne igjen hvilken bil det er, forteller Fredrik Nerol Kleven til det ivrige publikummet. Han jobber i Disruptive Engineering, oppstartsselskapet som står bak sensorene.

Skaperkraft

En annen oppstartsbedrift som presenterer sitt produkt er Tracsense, med Anthony Hovenburg i spissen. Han presenterte en forretningsidé som kan redde mange liv.

Lena Langrød fra Telenor, Karin Bing Orgland fra Entur AS og Anette Aanesland fra Nye Veier i aktiv diskusjon. Foto: Nye Veier

– På europeiske veier dør rundt 25 000 mennesker hvert år. 30 % av disse ulykkene skyldes våt eller glatt veibane. Ved hjelp av våre optiske kameraer kan bilen oppdage fukt og is i sanntid, og avpasse farten deretter, forklarer han.

– Nye Veier er et selskap som forvalter prosjekter for mange milliarder og har strenge tidsfrister. Likevel må vi prioritere innovasjon og samarbeid med oppstartsselskaper. Det er viktig at vi som byggherre har en kultur som heier frem slike tiltak, slik at vi kan skape mest mulig samfunnsnytte og trafikksikker vei. Å satse på IoT er et lite steg for Nye Veier, men et stort steg for trafikanten, avslutter Sebastian Kussl.

Les Også

I fremtiden vil maskinene ha «lappen»

– Ønsket om at stadig færre skal omkomme eller bli skadet i trafikken vil gjøre at maskinene kommer til å ta over stadig mer av kjøringen. I fremtiden kan det være maskinene som har «lappen» – ikke menneskene. Men foreløpig handler det om kjørestøtte og autonomi – hver for seg.

Les Også

Regjeringen satser mye på ny teknologi

– Regjeringen er opptatt av å utnytte ny teknologi mest mulig innenfor samferdselssektoren. Dette vil vi gjøre i økende grad fremover, og vegmyndighetene er allerede i gang med å teste ut forskjellige måter å bruke ny teknologi på. Vi vil se store endringer innenfor denne sektoren fremover.

På Forsiden Nå

Kommunalt vedlikeholdsetterslep på 1450 millliarder kroner

Rådgivende Ingeniørers Forening nyeste rapportserie «State of the Nation 2019» sender et varsku til politikerne før kommune- og fylkestingsvalget i september. Rapportene som ser på tilstanden til norsk kommunal og fylkeskommunal infrastruktur avdekker et vedlikeholdsetterslep på hele 1.450 milliarder kroner. Det tilsvarer rundt 260.000 kroner per innbygger.

På Forsiden Nå

Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling

I skjæringspunktet mellom strenge sikkerhetskrav og høye krav til godt byliv, oppstår nye byutviklingsparadokser i hovedstaden vår. 18.september inviterer COWI og NOSIF til frokostseminar om hvorvidt – og hvordan – sikkerhet og god byutvikling lar seg forene.

På Forsiden Nå

Nytt pukkverk i Re utfordrer markedet i Vestfold

Tirsdag forrige uke sto Feiring Bruks datterselskap Feiring Vestfold sitt nye pukkverk klart i Re i Vestfold. Anlegget er Feirings første steg i en langsiktig plan om å betjene Vestfold med kortreiste materialer.

På Forsiden Nå

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

På Forsiden Nå

Billigere vei i vellinga

Bort med veikryss, og kortere bruer og tunneler. Nye veier AS bygger både billigere og mer samfunnsøkonomisk enn hva vi gjorde før, mener utbyggingsjef Lars Bjørgård.