Det er ikke mange tiårene siden vi i Star Wars-filmene kunne se Han Solo og Luke Skywalker reise rundt i galaksen med farkoster på autopilot, snakkende hjelpere og sensorer som varslet om vedlikehold og fare. Slik teknologi finnes ikke lenger bare på kinolerretet.
Publisert: 22.08.2019 

Et stort steg for trafikanten

Det er ikke mange tiårene siden vi i Star Wars-filmene kunne se Han Solo og Luke Skywalker reise rundt i galaksen med farkoster på autopilot, snakkende hjelpere og sensorer som varslet om vedlikehold og fare. Slik teknologi finnes ikke lenger bare på kinolerretet.

Når alle snakker med alle

En fullsatt sal i Forskningsparken i Oslo fikk denne uken presentert hvordan Nye Veier i samarbeid med oppstartsbedrifter kan bruke IoT, Internet of Things, for å øke trafikksikkerhet, bærekraft og samfunnsnytte på norske veier.

Marte Ruud Sandberg, Product Marketing Manager IoT & Big Data i Telenor. Foto: Nye Veier

IoT, på norsk kjent som tingenes internett, er tanken om et økosystem av dingser og måleinstrumenter som kan kommunisere med hverandre. Man skal ikke tenke lenge før en skjønner at dette kan være relevant for veibransjen. Det kan være snakk om optiske kameraer på biler som registrerer fukt eller is i veibanen, og rapporterer til veitrafikksentralen at det må saltes, eller digitale veiskilt som automatisk senker fartsgrensen dersom det skjer en ulykke. Begge disse eksemplene er allerede i testfasen her i Norge.

Sebastian Kussl, leder for utbyggingsstrategi i Nye Veier, beskriver det slik for de fremmøtte:

– Når vi stiller høye krav til dagens transportsystem, kommer vi til å stille enda høyere krav til morgendagens transportsystem, introduserer han.

Sebastian Kussl, leder for utbyggingsstrategi i Nye Veier. Foto: Nye Veier

Bilens fingeravtrykk

Kussl er allerede godt i gang med selskapets visjon om å bli en fulldigital innovativ kraft i bransjen. Aktivt samarbeid med StartupLab og ulike oppstartsselskaper har resultert i at Nye Veier allerede har gjennomført de første testene av ny sensorteknologi på den nyåpnede motorveien mellom Tvedestrand og Arendal.

– Vår løsning er en sensor som ligger under asfalten, og som ut ifra bilens unike magnetfelt kan kjenne igjen hvilken bil det er, forteller Fredrik Nerol Kleven til det ivrige publikummet. Han jobber i Disruptive Engineering, oppstartsselskapet som står bak sensorene.

Skaperkraft

En annen oppstartsbedrift som presenterer sitt produkt er Tracsense, med Anthony Hovenburg i spissen. Han presenterte en forretningsidé som kan redde mange liv.

Lena Langrød fra Telenor, Karin Bing Orgland fra Entur AS og Anette Aanesland fra Nye Veier i aktiv diskusjon. Foto: Nye Veier

– På europeiske veier dør rundt 25 000 mennesker hvert år. 30 % av disse ulykkene skyldes våt eller glatt veibane. Ved hjelp av våre optiske kameraer kan bilen oppdage fukt og is i sanntid, og avpasse farten deretter, forklarer han.

– Nye Veier er et selskap som forvalter prosjekter for mange milliarder og har strenge tidsfrister. Likevel må vi prioritere innovasjon og samarbeid med oppstartsselskaper. Det er viktig at vi som byggherre har en kultur som heier frem slike tiltak, slik at vi kan skape mest mulig samfunnsnytte og trafikksikker vei. Å satse på IoT er et lite steg for Nye Veier, men et stort steg for trafikanten, avslutter Sebastian Kussl.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur