Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Follobanen nominert til tunnelpris Foto: Bane NOR

Emner
Tunnel

Publisert
22.August.2019

Follobanen nominert til tunnelpris

Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture og Bane NOR er nominert til årets pris for store tunnelprosjekter. Prisen deles ut i London.

Prisen blir delt ut under arrangementet New Civil Engineer Tunnelling Festival 2019. Follobanens tunnel, Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er 20 km lang. Entreprenør AGJV har stått for boring av drøyt 18 km tunnel i to atskilte løp. De fire tunnelboremaskinene gjennomførte boringen av totalt 36 km tunnel litt foran avtalt tidsplan. Nå pågår jernbaneteknisk arbeid før tunnelen mellom Oslo og Ski står ferdig.

– Vi er svært fornøyd med å være blant finalistene til denne tunnelprisen som deles ut i desember. Det er en anerkjennelse for oss å være blant finalistene og vi er stolte over denne nominasjonen, sier Juan Medina, AGJVs prosjektdirektør.

– Med dette prosjektet har vi vist at verken hardt fjell eller behov for å tette lekkasjer med forinjeksjoner, er en «show stopper» for bruk av tunnelboremaskiner i Norge, sier prosjektleder for tunnel TBM i Follobaneprosjektet, Anne Kathrine Kalager. – Tunnel TBM er det aller største delprosjektet vi har. Det er derfor ekstra viktig at tunnelboringen har vært vellykket, understreker Per David Borenstein, som er prosjektdirektør for hele Follobaneprosjektet.

Det er selskapet British New Civil Engineer star bak tunnel-festivalen i London. Arrangementet er et samlingssted for fagekspertise innen tunnel-produksjon. Sentralt står markering av de best utførte prosjektene i året som gikk.

Acciona Ghellas produksjon av brorparten av Follobanens lange tunnel, er uten sidestykke det største tunnelboreprosjekt i Norge. Fire tunnelboremaskiner (TBM) med dobbelt skjold har boret fra ett, samlet og effektivt anleggsområde på Åsland, midt mellom Oslo og Ski.

Tunnelmassene ble fraktet ut på transportbånd. Ni millioner tonn tunnelmasse er boret ut og store deler er gjenbrukt som del av byggegrunn for en ny bydel i det lokale området (Gjersrud/Stensrud). Mens tunnelmassen ble håndtert, ble segmenter montert i sirkel for å sikre en vanntett tunnel. Segmentene ble produsert i egne fabrikker på anleggsområdet.

Follobanens borede tunnel er også blant finalistene til årets ITA utdeling (International Tunnelling Awards) i Miami i november. Follobaneprosjektet som helhet, er forventet ferdig i slutten av 2022.

Les Også

Skal utføre tunnelsikringsarbeid på Lovön i Stockholm

Veidekke har fått i oppdrag av det svenske Trafikverket å utføre sikringsarbeid over og under bakken på to tunnelentrepriser på Lovön i Stockholm. Entreprisene inngår i veiprosjektet Förbifart Stockholm, og oppdraget gjelder for en avgrenset tidsperiode. Sikringsentreprisen er basert på løpende regning med beregnet volum ca. SEK 100 millioner.

Les Også

Gikk helt til topps i sin klasse

Skiensbedriften Hybeko AS vant «Product of The Year» under den årlige “The International Awards for Powered Access” (IAPAs) i Dubai forrige uke.

På Forsiden Nå

Kommunalt vedlikeholdsetterslep på 1450 millliarder kroner

Rådgivende Ingeniørers Forening nyeste rapportserie «State of the Nation 2019» sender et varsku til politikerne før kommune- og fylkestingsvalget i september. Rapportene som ser på tilstanden til norsk kommunal og fylkeskommunal infrastruktur avdekker et vedlikeholdsetterslep på hele 1.450 milliarder kroner. Det tilsvarer rundt 260.000 kroner per innbygger.

På Forsiden Nå

Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling

I skjæringspunktet mellom strenge sikkerhetskrav og høye krav til godt byliv, oppstår nye byutviklingsparadokser i hovedstaden vår. 18.september inviterer COWI og NOSIF til frokostseminar om hvorvidt – og hvordan – sikkerhet og god byutvikling lar seg forene.

På Forsiden Nå

Nytt pukkverk i Re utfordrer markedet i Vestfold

Tirsdag forrige uke sto Feiring Bruks datterselskap Feiring Vestfold sitt nye pukkverk klart i Re i Vestfold. Anlegget er Feirings første steg i en langsiktig plan om å betjene Vestfold med kortreiste materialer.

På Forsiden Nå

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

På Forsiden Nå

Billigere vei i vellinga

Bort med veikryss, og kortere bruer og tunneler. Nye veier AS bygger både billigere og mer samfunnsøkonomisk enn hva vi gjorde før, mener utbyggingsjef Lars Bjørgård.