Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Follobanen nominert til tunnelpris Foto: Bane NOR

Emner
Tunnel

Publisert
22.August.2019

Follobanen nominert til tunnelpris

Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture og Bane NOR er nominert til årets pris for store tunnelprosjekter. Prisen deles ut i London.

Prisen blir delt ut under arrangementet New Civil Engineer Tunnelling Festival 2019. Follobanens tunnel, Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er 20 km lang. Entreprenør AGJV har stått for boring av drøyt 18 km tunnel i to atskilte løp. De fire tunnelboremaskinene gjennomførte boringen av totalt 36 km tunnel litt foran avtalt tidsplan. Nå pågår jernbaneteknisk arbeid før tunnelen mellom Oslo og Ski står ferdig.

– Vi er svært fornøyd med å være blant finalistene til denne tunnelprisen som deles ut i desember. Det er en anerkjennelse for oss å være blant finalistene og vi er stolte over denne nominasjonen, sier Juan Medina, AGJVs prosjektdirektør.

– Med dette prosjektet har vi vist at verken hardt fjell eller behov for å tette lekkasjer med forinjeksjoner, er en «show stopper» for bruk av tunnelboremaskiner i Norge, sier prosjektleder for tunnel TBM i Follobaneprosjektet, Anne Kathrine Kalager. – Tunnel TBM er det aller største delprosjektet vi har. Det er derfor ekstra viktig at tunnelboringen har vært vellykket, understreker Per David Borenstein, som er prosjektdirektør for hele Follobaneprosjektet.

Det er selskapet British New Civil Engineer star bak tunnel-festivalen i London. Arrangementet er et samlingssted for fagekspertise innen tunnel-produksjon. Sentralt står markering av de best utførte prosjektene i året som gikk.

Acciona Ghellas produksjon av brorparten av Follobanens lange tunnel, er uten sidestykke det største tunnelboreprosjekt i Norge. Fire tunnelboremaskiner (TBM) med dobbelt skjold har boret fra ett, samlet og effektivt anleggsområde på Åsland, midt mellom Oslo og Ski.

Tunnelmassene ble fraktet ut på transportbånd. Ni millioner tonn tunnelmasse er boret ut og store deler er gjenbrukt som del av byggegrunn for en ny bydel i det lokale området (Gjersrud/Stensrud). Mens tunnelmassen ble håndtert, ble segmenter montert i sirkel for å sikre en vanntett tunnel. Segmentene ble produsert i egne fabrikker på anleggsområdet.

Follobanens borede tunnel er også blant finalistene til årets ITA utdeling (International Tunnelling Awards) i Miami i november. Follobaneprosjektet som helhet, er forventet ferdig i slutten av 2022.

Les Også

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

Les Også

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.