Foto: Mats Thorner/MT Förlag
Publisert
21.04.2021

Først i verden

I begynnelsen av 2021 kunngjorde Volvo CE at de hadde utviklet løsningen Volvo Smart Connect. Et nytt alternativ fra fabrikk som gjør at man kan koble tiltrotatorer fra flere produsenter direkte til maskinen for både styring og integrering med Volvos maskinstyringssystem Volvo Dig Assist. Samtidig kunngjorde Engcon at de hadde tilpasset styresystemet DC2 for dette nye alternativet, også kjent som eML (engcon Machine Link).

Det blir dermed en form for plug & play-løsning for Engcons tiltrotator og styresystem DC2. De første Volvo-modellene som får dette, er de oppdaterte EC250E og EC300E.

Ting skjer raskt, og den svenske Volvo-forhandleren Swecon har nå montert en tiltrotator på verdens første Smart Connect-maskin, en EC250E bestilt av Tingsholmens Entreprenad. Gravemaskinen ble utstyrt med Engcons sikre og automatiske hurtigkoblingssystem EC-Oil og en EC226 tiltrotator med EC-Oil.

– Vi har fem gravemaskiner i selskapet, der fire er utstyrt med Engcon. Den femte har et annet tiltrotatormerke og skal nå byttes ut med den nye EC250-maskinen med Engcon, sier Elias Svensson, medeier i Tingsholmens Entreprenad.

Elias sier at han og fetteren John Svensson, som er den andre medeieren, bare har hatt gode erfaringer med Engcon, og dermed var valget enkelt når de skulle velge tiltrotator til den nye 250’en.

– Jeg anser Engcon som tiltrotatorenes Rolls-Royce med tanke på hvor driftssikre de er. Vi har prøvd andre merker, men det har ikke fungert så bra, så derfor bytter vi ut maskinen som ikke har Engcon.

Utstyret på Elias’ nye EC250E ble montert på Swecons monteringsverksted i Jönköping, og han var til stede da maskinen rullet ut fra verkstedet.

– Maskinen ser utrolig fin ut, sier Elias når han ser på det ferdige resultatet. En skinnende ny Volvo EC250E fullt utstyrt med Engcons automatiske hurtigkobling, tiltrotator, maskinstyring fra Leica Geosystems, sentralsmøring, m.m.

Nå venter en stor jobb i svenske Habo, der den nye 250’en skal settes i terrasserings- og VA-arbeid.

– Det er alltid gøy med ny maskin, og denne gangen blir det ekstra gøy å sette skuffen i jorda, sier Elias Svensson.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur